I enlighet med 3 kap. 16 diskrimineringslagen och 6 kap. 8 skollagen, ska våra skolor varje år beskriva det arbete som utförs mot diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling. Planen gäller Frostvikens rektorsområde (Frostviksskolan, Jormskolan samt fritidshemmen) 2022/2023.
Fastställt av: Arbetslag/rektor, Karin Hagerud Stake.
Datum: 2022-11-11
Planen gäller för: Frostviksskolan, Jormskolan och fritidshemmen.
Gäller till och med: 2023-11-11.
För revidering ansvarar: Rektor, Karin Hagerud Stake med stöd av arbetslaget via förstelärare Ulrica Tackerudh.
För uppföljning och tidplan för denna plan ansvarar: Rektor, Karin Hagerud Stake.
”Elever som trivs i sin skola lär sig mer”
Alla människor är födda med lika värde och rättigheter. Vårt arbete ska grundas på ömsesidig respekt och utformas så att eleverna:
Alla har rätt att bli behandlade på lika villkor.
Enligt lag är det inte tillräckligt att förbjuda diskriminering och kränkande behandling. Det behövs även aktiva åtgärder för att främja lika rättigheter och skyldigheter, förebygga och förhindra trakasserier och kränkande behandling samt åtgärda upptäckta fall av diskriminering eller kränkande behandling. Denna plan synliggör hur skolorna i Frostvikens rektorsområde arbetar med detta.
Beroende på typ av kränkning finns det två olika lagar som en utbildningsanordnare ska förhålla sig till: Skollagen (6 kap) och diskrimineringslagen. Dessa två lagar har ett gemensamt syfte: att skydda barn och elever mot diskriminering, trakasserier, och kränkande behandling. I skollagen kallas den verksamhetsansvarige för huvudman och i diskrimineringslagen används oftast begreppet utbildningsanordnare.
Främjande arbete syftar till att förstärka respekten för allas lika värde. Detta ska vara en naturlig del i det vardagliga arbetet och behöver inte utgå ifrån något identifierat problem. Här omfattas diskrimineringsgrunderna.
Förebyggande arbete syftar till att avvärja risker för diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Det omfattar endast områden som i en kartläggning identifierats som riskfaktorer.
Åtgärdande arbete ska påbörjas omgående när det kommit signaler om att en elev känner sig diskriminerad, trakasserad eller kränkt. Detta kräver goda rutiner (upptäcka, utreda och åtgärda). Åtgärderna ska dokumenteras och utvärderas för att förhindra att kränkningarna upprepas.
När det gäller likabehandling är det av största vikt att alla på olika sätt är delaktiga. Nedan beskrivs våra roller.
Positivt bemötande motiverar. I vårt rektorsområde är det viktigaste vad vi faktiskt gör, inte vad vi säger att vi ska göra. Genom vårt sätt att agera eller inte agera påverkar vi andra. Vårt främjande arbete utgår från de sju diskrimineringsgrunderna (se ovan), samt skolans uppdrag ur Lgr 22:
Exempel på främjande arbete:
Frostvikens rektorsområde har ett fungerande elevhälsoteam, som bland annat arbetar med att lyfta elevhälsoaspekter ur ett främjande perspektiv förutom att arbeta åtgärdande. Hit finns även möjlighet att vända sig som enskild elev och personal, som stöd i det vardagliga arbetet. I elevhälsoteamet ingår: rektor, skolpsykolog, skolkurator, skolsköterska, specialpedagog, logoped. Elevhälsoteamet har utvecklat nya rutiner där elevärenden lyfts med mentor var sjätte vecka.
Mentorstid är schemalagt måndagar och fredagar i syfte att få en plattform för dialog med eleverna utifrån Lgr 22, kapitel 1–2 (värdegrund och likabehandling).
Återkommande arbete i olika stadier kring trygghet, förhållningssätt och källkritik på Internet.
Frostviksskolan, F-3:
Frostviksskolan, 4-6:
Frostviksskolan, 7-9:
Insats | Aktivitet | Tidpunkt | Ansvarig |
---|---|---|---|
Ordningsregler | I samverkan med eleverna, klassvis. | Årligen, september | Mentorer |
IUPÅk 4-9 | En individuell reflektion kring trygghet och trivsel som fungerar som underlag för utvecklingssamtalet. | September | Mentorer |
Trivselenkät | Åk F–9 elever enskilt. | Årligen, oktober | Mentorer |
Trygghetsenkät | Åk F–9 elever enskilt. Trygga och otrygga platser ingår. | Årligen, oktober | Mentorer |
Trygghetsvandring | Genomförs av rektor och elevrådet efter kartläggning i syfte att hitta förbättringsmöjligheter. Här ingår även elevinflytande. | Årligen, november | Rektor |
Språkbruk | Vuxna ska vara förebilder gällande detta. | Kontinuerligt | All personal |
Nuläge | Mål | Åtgärd | Tidsplan | Uppföljning/ansvarig |
---|---|---|---|---|
Elever som upplever att de inte blir lyssnade till
| Bättre förståelse för processen i dialoger (demokratisk process)
| Samtal om samtal
| 22/23
| Mentor
|
Nuläge | Mål | Åtgärd | Tidsplan | Uppföljning/ansvarig |
---|---|---|---|---|
Information från bland annat enkäter och utvecklingssamtal | ||||
Upplevelsen av otrygghet bland klasskamrater och vissa vuxna
| Kunna känna sig trygg i skolan
| Fortsätta med en organisation där elever med behov kan få gå undan. Behov av att se över vuxentillsyn i tiden mellan lektioner. | 22/23
| Rektor, mentor, personal
|
Upplevelsen av att vuxna inte alltid tar tag i allvarliga situationer.
| Veta att vuxna tar tag i allvarliga situationer som inträffar.
| Fortsätta med fortbildning/ Ledarskap i klassrummet Förtydliga hur vi i skolan agerar när det händer allvarliga och mindre allvarliga situationer. (T.ex. berätta om planen mot diskriminering och kränkande behandling.) | 22/23
| Mentor, undervisande lärare
|
Elever som upplever att de inte blir lyssnade till
| Bättre förståelse för processen i dialoger (demokratisk process) | Samtal om samtal. Använda oss av ”…and action!”/ Samtalet med andra är viktig/demokratisk process
| 22/23
| Mentorer
|
Nuläge | Mål | Åtgärd | Tidsplan | Uppföljning/ansvarig |
---|---|---|---|---|
Information från bland annat enkäter och utvecklingssamtal | ||||
Elever anger att man inte ser fram emot att gå till skolan | Känna att det är okey att gå till skolan | Omformulera enkätfrågan till nästa tillfälle då denna genomförs. | 22/23 | Förstelärare (SKA) |
– Göra enkät för enbart åk 7-9 där frågan gällande viljan att gå till skolan tas upp. – Efter resultatsvar, arbeta vidare med frågan i klasserna.
| 22/23 | Mentorer med eventuellt stöd av andra undervisande lärare | ||
Delvis negativ gruppdynamik med tystnadskultur | Alla vågar göra sina individuella röster hörda och lyfta positiva exempel | – Arbeta med hjälp av ”..and action!” | 22/23 | Mentorer |
– Se över möjligheten att använda mentorstiden och annan tid för att stärka individer och grupper | Rektor, mentorer | |||
Vi använder ibland ordinarie lektioner för detta ändamål | Undervisande lärare | |||
– Repulse – att träna på att känna sig själv och bli trygg (individ och grupper) | Trude, skolkurator AL, rektor | |||
– Hitta aktiviteter där man får träna på att höras/synas, samt dela det med alla undervisande lärare – politiska debatter i samband med skolval | Mentorer, undervisande lärare | |||
– entreprenörskap, att få arbeta med sin egna skolmiljö ute och inne | Rektor | |||
a) hitta struktur med ex gemensamt framåtsyftande tema (entreprenöriellt lärande), frågor från personal osv. c) använda elevskyddsombuden mer (blir exempel på goda ledare). | AL, mentorer |
Målsättningen är att vi upptäcker trakasserier eller annan kränkande behandling genom:
Förutom detta, se det förebyggande arbetet ovan.
Tillvägagångssätt:
Utredningen ska alltid ske med all möjlig hänsyn till den utsatte och övriga inblandade. Vad som har hänt bör allsidigt belysa vad som inträffat och omfatta både den som blivit utsatt och den eller de som påstås ha utövat kränkningarna.
Vi följer två konsekvenstrappor. En gällande ärenden som berör enskild elev. En annan gällande ärenden där flera berörs.
Bilaga 1: Beskrivning av ord och begrepp
Bilaga 2: Åtgärdstrappor som används i Frostvikens rektorsområde
Bilaga 3: Lagar och förordningar
Bilaga 4: Dokumentationsprotokoll (finns på skolexpeditionen)
Bilaga 5: Utredningsprotokoll (finns på skolexpeditionen)
Frostviksskolan
Skolvägen 10
830 90 Gäddede
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
Senast ändrad/granskad: