Plan för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling läsåret 2022/2023.
Ett övergripande begrepp för negativ och kränkande behandling av individer utifrån de sju diskrimineringsgrunderna, vilka är:
När ett barn eller elev missgynnas i förhållande till andra och missgynnandet har samband med någon av diskrimineringsgrunderna.
När ett barn eller elev missgynnas genom att huvudmannen för verksamheten, rektorn eller någon med motsvarande ledningsfunktion eller annan person, tillämpar en bestämmelse, ett kriterium eller förfaringssätt som framstår som neutralt men som i praktiken särskilt missgynnar ett barn eller elev utifrån någon av de sju diskrimineringsgrunderna.
Ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet och som har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna.
Ett uppträdande som, utan att vara diskriminering eller trakasserier, kränker ett barns värdighet.
En upprepad negativ handling där någon eller några medvetet och med avsikt tillfogar eller försöker tillfoga en annan person skada eller obehag.
En föreställning om den egna folkgruppens överlägsenhet, utifrån uppfattningen om att det finns biologiska skillnader mellan folkgrupper och att vissa folkgrupper är mindre värda och därmed legitima att förtrycka, utnyttja eller kontrollera.
Rädsla för eller stark motvilja mot grupper som definieras genom fysiska, kulturella/etniska eller beteendemässiga karakteristika.
En uppfattning eller medveten värdering hos en individ, en grupp eller ett samhälle som ger uttryck för en stark negativ syn på homo- och bisexualitet och homo- eller bisexuella personer.
Negativ betraktelse eller handlingssätt mot en individ vars könsidentitet och/eller könsuttryck skiljer sig från normen för det kön som registrerats för personen vid födseln.
Kränkningar kan vara
Det är brottsligt att
”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor”.
De som arbetar i förskolan har idag tydliga riktlinjer för sitt agerande vid förekomst av olika slags kränkningar. Här följer några av dem, hämtade ur skollagen, barnkonventionen, brottsbalken, samt lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever.
Huvudmannen ska se till att det varje år upprättas en plan med en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling av barn och elever. Planen ska innehålla en redogörelse för vilka av dessa åtgärder man avser att påbörja eller genomföra under det kommande året. En redogörelse för hur de planerade åtgärderna har genomförts ska tas in i efterföljande års plan.
Lagarna har till ändamål att främja barns och elevers lika rättigheter samt att motverka diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionshinder, könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder. Lagarna har också till ändamål att motverka annan kränkande behandling och att förtydliga förskolans och skolans ansvar när det gäller att garantera alla barns och elevers trygghet.
Lagarna innebär också att barn och elever får ett lagligt skydd mot annan kränkande behandling, som exempelvis mobbning.
Lagarna omfattar all verksamhet som beskrivs i skollagen: förskoleverksamhet, skolbarnomsorg, grund- och gymnasieskola samt kommunal vuxenutbildning.
Ur diskrimineringslagen (2008:567 och 571) och skollagen (2010:800).
Bredgårds förskola
Östra Egnahemsgatan 30
833 32 Strömsund
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
Senast ändrad/granskad: