
Skollogoped
Skollogopeden arbetar med att stödja elevers tal-, språk- och kommunikationsutveckling så att de i så hög utsträckning som möjligt ska nå måluppfyllelsen. Detta görs genom kartläggning, bedömning, utredning och/eller genom handledning till pedagoger. Skollogopeden har samma tystnadsplikt och sekretess som skolsköterska och skolläkare.
Om ett barns tal- och/eller språk inte utvecklas som förväntat kan skollogopeden utreda och bedöma tal- och språkförmågan, efter medgivande från vårdnadshavare. Detta gör vi tidigast i årskurs två. Om en utredning önskas innan dess går det bra att kontakta logopedmottagningen i Östersund. Skolan kan då skicka en remiss, som vårdnadshavare kan du också göra en egenremiss.
Hur går en utredning till?
En utredning innehåller en analys av språkliga förmågor:
- Språkförståelse.
- Uttrycksförmåga.
- Ordförråd.
- Auditiva förmågor.
- Språklig medvetenhet.
Hos flerspråkiga elever gör vi bedömningen på alla språk med hjälp av tolk eller modersmålslärare.
Vid en utredning träffas elev och skollogoped för samtal om hur lärandet fungerar och sedan genomförs olika tester. En utredning planeras vanligtvis på förmiddagen då eleven har som mest med ork. Det är olika från individ till individ hur lång tid en utredning tar men oftast behövs två förmiddagar, med raster och pauser. Efteråt går skollogopeden igenom utredningen med skola, vårdnadshavare och elev och ger förslag på åtgärder.
Vad är en språkstörning?
En språkstörning innebär att det kan vara svårt att uttrycka sig så att andra förstår, att förstå vad andra säger eller båda delarna. En språkstörning kan påverka förmågan att ta till sig av undervisningen i skolan men även det sociala livet med vänner. Ungefär sju till åtta procent, eller cirka två i varje klass, har en språkstörning enligt internationella studier.
Vad menas med språklig sårbarhet?
Ett begrepp som används allt mer idag är språklig sårbarhet. Språklig sårbarhet är ingen diagnos utan handlar mer om miljöns betydelse för att skapa förutsättningar för språklig utveckling. Elever som är språkligt sårbara kan vara det av olika anledningar. En elev kan vara språkligt sårbar i en bullrig miljö eller på grund av till exempel koncentrationssvårigheter.
Vill du ha en blankett för medgivande till logopedkontakt på skolan?
Kontakta kommunens logoped Kim Månsson enligt uppgifterna i Kontakta oss-rutan här på sidan.
Elevhälsan
Box 500
833 24 Strömsund
Besök
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
-
Kim Månsson
Logoped
0670-162 77
-
Fredrik Jonsson
Elevhälsochef
0670-162 55
- Innehållsansvarig: Tomas Sjövall
Senast ändrad/granskad: