Till innehåll på sidan
Till huvudmenyn
Till undermeny
Lyssna på sidan Lyssna
Dator.

E-faktura från kommunen

När du anmält att du vill ha e-faktura innebär det att du gör en insats för miljön, sparar tid och får bättre överblick – kan det bli bättre? Kommunen erbjuder e-faktura för barnomsorg, hemtjänst, hyror och vatten, avlopp och renhållning.

En elektronisk faktura (e-faktura) skickas till dig via din internetbank och inte via vanlig postgång. Du kan titta på den direkt i internetbanken och den ser ut som en vanlig faktura.

Gör så här för att få e-faktura

  • Anmäl dig till e-faktura via din internetbank, klicka på länken till Strömsunds kommuns anmälningssida.
  • När du gått igenom och godkänt en e-faktura gör du betalningen som vanligt i internetbanken. Alla fakturauppgifter som till exempel belopp, förfallodatum och OCR-nummer är automatiskt ifyllda.
  • Informationen om betalda e-fakturor ligger kvar i 18 månader. 

Frågor och svar

 

Varför ska jag välja e-faktura?

+

E-faktura är både enklare och säkrare då uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum och belopp är förifyllda. Du behöver bara godkänna fakturan för att den ska bli betald på rätt dag och till rätt konto. Du sparar tid.

  • E-faktura är mer miljövänligt då den minskar användningen av papper, kuvert och distribution av pappersfakturor.
  • E-fakturan sparas i din egen internetbank och du har överblick över dina räkningar.
  • Du hjälper kommunen att minska sina portokostnader.


Kan jag få e-faktura?

+

E-faktura kan användas av privatpersoner som har Internetbank. För att få e-faktura måste du vara kund i en bank som tar emot e-fakturor, samtidigt måste du ha en betaltjänst via din internetbank. Anmälan för att få e-fakturor gör du i din internetbank.


Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min internetbank?

+

Du måste regelbundet kontrollera din internetbank och se om du har några elektroniska fakturor för betalning.


Får jag pappersfaktura också?

+

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre några pappersfakturor från Strömsunds kommun, men du kan alltid skriva ut eller spara din e-faktura.


Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

+

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.


När betalas en elektronisk faktura?

+

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.


Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?

+

Ja, du kan även kombinera din e-faktura med autogiro så att den även betalas automatiskt. Du kan fortfarande titta på fakturan i din internetbank, men behöver inte godkänna den manuellt för betalning.

Så här ansöker du om autogiro


När får jag den elektroniska fakturan?

+

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan.


Vad händer om jag missar att betala?

+

Om du missar att betala din elektroniska faktura skickar Strömsunds kommun ett inkassokrav på papper. Ett tips är att du ansöker om autogiro – då betalar du inte för sent.

Så här ansöker du om autogiro


Vad händer om jag byter bank?

+

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Strömsunds kommun.

 

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

+

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Följ instruktionerna för avanmälan.


Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

+

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du respektive handläggare som står på fakturan.


Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: