Till innehåll på sidan
Till huvudmenyn
Till undermeny
Lyssna på sidan Lyssna

Teknikskifte i fasta och mobila nät

Det pågår ett teknikskifte i de fasta och mobila näten. Från och med hösten 2021 sker en modernisering av mobilmaster, parallellt pågår en avveckling av kopparnäten.

Störningar kan förekomma i mobilnätet när operatörer moderniserar sina mobilmaster

Från och med hösten 2021 och framåt kan det förekomma störningar i mobilnäten under perioder då arbete med moderniserering av mobilmaster pågår.


På nedanstående länkar finns mer information. Vi rekommenderar att ni tar kontakt med er mobiloperatör om ni har frågor, eller är osäkra på vilka områden som berörs.

Telia.se – Så påverkas du när vi moderniserar mobilnätet Länk till annan webbplats.

Telenor.se - Vår satsning på mobilnätet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tele2.se - Mobil täckning och nät Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fast telefoni och bredband via kopparnätet avvecklas successivt

Du som blir berörd ska i god tid få information från din operatör om detta.

Stationsmråden som omfattas av förändringar

Områden i Strömsunds kommun som omfattas av förändring 2022-2023:

  • Hoting 2022-09-30
  • Gäddede 2022-11-30
  • Kyrktåsjö 2023-03-31

Länk till listan över berörda kommuner och orter 2022 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länk till listan över berörda kommuner och orter 2023 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vem ansvarar för vad?

  • Telia och andra operatörer är skyldiga att i god tid innan förändringen informera dig som kund.
  • Som kund är du själv ansvarig att beställa annan lösning för fast telefoni eller bredband.

Kommunen informerar

Eftersom många kommunmedborgare berörs av förändringen väljer kommunen att lägga ut den här informationen. Vi vill uppmana alla berörda att så snart som möjligt beställa och testa en ersättningslösning. Det är särskilt viktigt om du bor i ett område med dålig mobiltäckning.


Tips!

Be att få ”prova på” den nya lösningen med möjlighet att lämna tillbaka utrustningen om det inte skulle fungera.

Vad ska jag välja istället?

Telia erbjuder en ersättningslösning inklusive montering av yttre antenn (vid behov) till alla som berörs av kopparnätets avveckling. För att du ska omfattas av erbjudandet krävs att du har ett abonnemang för fast telefoni idag.

  •  För mer information och beställning, kontakta Telias kundtjänst för kopparnätets avveckling, 020-34 12 40 (vardagar 8.00–16.30).


Ett annat alternativ är att ta kontakt med Telekomguiden som är en operatörsneutral kundtjänst som kostnadsfritt ger opartisk information och rådgivning. Telekomguiden 010-130 79 00.

Vad händer om den alternativa lösningen inte fungerar?

Det finns ett fåtal hushåll och företag som Telia eller något annat telebolag inte kan ge telefoni eller bredband. Om ni är en av dessa hushåll, är det viktigt att ni tar  kontakt med Post- och telestyrelsen (PTS) som kan upphandla en lösning som fungerar. 

  •  Kontakta PTS på 08-678 55 00. Konsumenttelefonen är öppen måndag till torsdag mellan klockan 9.00 och 11.30.

Fakta

Rättighet till telefon

Enligt Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation har du rätt till telefoni till din fasta bostad eller ditt företag. Det gäller inte fritidshus eller tillfälliga bostäder.


Det ska vara en fungerande telefonitjänst vilket innebär att det ska gå att ringa och nå larmnumret 112.


Lagen är teknikneutral, vilket innebär att telefonitjänsten kan tillgodoses antingen genom ett fast eller ett trådlöst telenät.

Rättighet till bredband

Enligt Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation ska alla ha möjlighet till grundläggande Internet.


Lagen är teknikneutral, vilket innebär att tillgången till Internet är det viktiga, inte med vilken teknik anslutningen sker.


Förordning garanterar 10 Mbit/s

Förordning från 1 mars, 2018 garanterar 10 Mbit/s till hushåll och företag. Gäller även telefoni.  

Om det inte fungerar

Vad händer om den alternativa lösningen inte fungerar?

Det finns ett fåtal hushåll och företag som Telia eller något annat telebolag inte kan ge telefoni och bredand.

 

Dessa hushåll och företag kan ansöka om att Post- och telestyrelsen (PTS) ska upphandla en grundläggande lösning för telefoni och bredband.

Kontakta PTS
08-678 55 00

Konsumenttelefonen är öppen måndag till torsdag mellan klockan 9.00 och 11.30.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: