Du som säljer tobaksvaror måste från och med den 1 juli 2019 ansöka om tillstånd hos kommunen enligt lag om tobak och liknande produkter. Både detajlhandlare och partihandlare behöver söka tillstånd.
För att få tillstånd ska du visa att du är lämplig att utöva verksamheten. Du behöver också lämna in ett egenkontrollprogram i din ansökan. När du lämnar in din ansökan tas en ansökningsavgift ut.
Kommunen kommer att ta ut en avgift för tillståndsansökan enligt av kommunfullmäktige fastställd taxa.
Vi tar ut en årlig tillsynsavgift, enligt kommunens taxa, som inkluderar allt tillsynsarbete.
Försäljning av e-cigaretter och påfyllandsbehållare behöver endast anmälas till kommunen. Till din anmälan ska ett egenkontrollprogram bifogas.
Vid ägarbyte ska du som butiksägare anmäla det till miljö- och byggavdelningen. Det är viktigt eftersom rätten att sälja tobak inte följer med till den nya ägaren.
Om du som butiksägare inte längre vill sälja tobak ska du anmäla det till miljö- och byggavdelningen så att vi inte skickar faktura på tillsynsavgiften.
En tobaksvara innehåller till någon del tobak och är avsedd att rökas, tuggas, snusas eller sugas på.
Exempel är cigaretter, cigarrer, cigariller, pip- och rulltobak, snus, tuggtobak, portionstobak, råtobak och tobak till vattenpipa.
Miljö- och byggavdelningen
Box 500
833 24 Strömsund
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
Senast ändrad/granskad: