För att du ska få sälja tobaksvaror måste du först anmäla försäljningen till miljö- och byggavdelningen. Här finns mer information om vad tobakslagen (1993:581) innebär för dig som är näringsidkare.
Du får inte börja sälja tobaksvaror förrän du har anmält försäljningen till den kommun där varorna ska säljas. I anmälan ska du lämna de uppgifter som kommunen behöver för sin tillsyn, till exempel faktauppgifter om försäljningsstället, namn på den som är ansvarig för verksamheten, firmans organisationsnummer och namn.
Du är skyldig att ge din personal den information och det stöd som behövs för att de ska kunna följa tobakslagens bestämmelser.
Kommunen kan förbjuda dig att sälja tobaksvaror om du överträder bestämmelserna i tobakslagen allvarligt eller flera gånger. Förbudet gäller då i högst sex månader. Kommunen kan också ge dig en varning.
Polisen är tillsynsmyndighet för bestämmelserna om handel med tobaksvaror. Det betyder att både kommunerna och polisen kontrollerar hur tobakslagen följs. Polisen behöver inte misstänka brott för att kunna göra tillsynsbesök på ditt försäljningsställe.
Förutom Folkhälsomyndigheten och Polisen ska även kommunen kontrollera att märkningen på tobaksvaror är korrekt, till exempel att alla tobaksvaror är märkta med svensk varningstext.
Kommunerna kan samverka kring tillsynen. Det betyder att även tillsynspersonal från en annan kommun kan göra tillsynsbesök hos dig som är näringsidkare.
Miljö- och byggavdelningen
Box 500
833 24 Strömsund
Kontakta kommunen
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
Senast ändrad/granskad: