Till innehåll på sidan
Till huvudmenyn
Till undermeny

På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Lyssna på sidan Lyssna
Tre personer i orange skyddsvästar

Publicerad:

Maj: Vi ställer om och anpassar oss när det krävs

När vissa aktiviteter inte gått att genomföra som vanligt på grund av pandemin har många kommunala verksamheter ställt om. Genom stor påhittighet har de anpassat redan befintliga aktiviteter, eller skapat helt nya. Vissa idéer har varit så bra att de nu blir permanenta.

På grund risken för smittspridning har inte kommunen kunnat utföra sin verksamhet på samma sätt som förut under pandemin. Det har skapat nya utmaningar, men även möjligheter.

Stor idérikedom

Verksamheter har fått ställa om och tänka nytt. Genom idérikedom har medarbetarna anpassat redan befintliga aktiviteter, eller skapat helt nya utifrån rådande förutsättningar. De goda exemplen är många, och finns inom de flesta verksamheter.

Bättre kontakt på plats

Turistinformationerna i Strömsund och Gäddede gick förra sommaren helt över till uppsökande verksamhet, då deras lokaler var stängda för fysiska besök. Istället åkte personalen ut med elcykel eller bil till sevärdheter och platser som brukar vara populära bland besökare.


– Vi har till viss del arbetat så även tidigare, men förra sommaren fick vi verkligen ett kvitto på hur bra det fungerar. Vi fick bättre kontakt med våra gäster och även de som normalt inte besöker en turistinformation. Vi kunde tipsa mer om vad de kunde göra och de stannade längre i vårt område, säger Annika Baudin på Strömsund turistinformation.


Arbetssättet var så framgångsrikt att det nu blir permanent.

– Att möta gästen där den befinner sig är framtidens besöksservice. Så absolut är det här något vi kommer fortsätta med som ett komplement till den fysiska turistinformationen under högsäsongen, säger hon.

 

Röd bil vid sjö och fjäll.

Personalen på Gäddede turistinformation åkte runt i den här röda bilen för att träffa besökarna på olika platser i Frostvikenområdet.

Fler digitala aktiviteter lockade ny målgrupp

Allaktivitetshuset Saga i Strömsund brukar i vanliga fall ha öppet flera kvällar i veckan för barn och ungdomar. Då det inte varit möjligt ställde personalen förra våren om och började nattvandra under en tid för att ändå möta ungdomarna på kvällstid. Allaktivitetshuset hittade också på nya, corona-säkra aktiviteter.


– Vi har funderat mycket, pratat och hittat inspiration hos andra. Utgångspunkten har hela tiden varit att det ska vara tryggt och säkert för deltagarna. Därför har många aktiviteter skett utomhus eller via digitala kanaler, säger Marlene och Ellinor.


Bland annat har man erbjudit en digital skapartävling, skidspårsrebus och bildskattjakt. I samarbete med Resurscentrum integration, RCI, har man också delat ut pysselpåsar i samband med skolloven.

”Mycket uppskattat”

Planen är att även efter pandemin delvis fortsätta med digitala aktiviteter då det varit mycket uppskattat.

– Det bästa med vårt nya arbetssätt har varit att vi lyckats nå en ny målgrupp med lite yngre barn och deras familjer. Förhoppningsvis har de fått upp ögonen för oss nu och vet att vi finns, säger Ellinor.

Fakta

Varje månad släpper vi en ny artikel på temat i årets kommunalmanacka.

Läs tidigare artiklar från Kommunalmanackan

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: