Lyssna på sidan Lyssna
Ett bibliotek, närbild på en hållare för affischer.

På varje informationspunkt finns ett kristräd där det vid behov kommer att finnas skriftlig information om händelsen eller krisen.

Publicerad:

Premiär för kommunens nya informationspunkter vid kris

Vi har nu infört informationspunkter på sex strategiskt valda platser i kommunen. Satsningen är ett viktigt steg för att säkerställa att våra invånare alltid kan få tillgång till korrekt och aktuell information vid en kris, även när de ordinarie digitala kanalerna inte fungerar.

Under en kris, till exempel strömavbrott, naturkatastrofer eller andra nödsituationer, är det avgörande att vi når ut med information till invånarna. Digitala kanaler kan ibland vara otillgängliga eller överbelastade, därför är det viktigt att vi har alternativa sätt att kommunicera.

 

– Genom informationspunkterna kan vi nå ut med information även när våra digitala kanaler inte fungerar vilket är mycket viktigt i en krissituation. Det kan bidra till att förebygga onödig oro och hjälpa människor att fatta informerade beslut och hantera situationen på ett bra sätt, säger kommunikatören Pernilla Gunnarsdotter Persson.

Här finns kommunens informationspunkter

De sex informationspunkterna är placerade på följande platser i kommunen:

  • Biblioteket Hammerdal, Storgatan 43.
  • Biblioteket Gäddede, Storgatan 40.
  • Biblioteket Strömsund, Myrgatan 4.
  • Biblioteket Hoting, Parkgatan 8.
  • Biblioteket Backe, Läkarvägen 22.
  • Kommunhuset Strömsund, kommunreceptionen, Storgatan 15.

Ta reda på var du kan få krisinformation

Vid en nödsituation är det lätt att bli orolig eller osäker på var man ska vända sig för att få hjälp. Därför är det viktigt att i förväg känna till var kommunen sprider krisinformation och var närmaste informationspunkt finns.

 

– Informationspunkterna är viktiga i vårt arbete med att öka krisberedskapen och skapa ett tryggare och mer informationssäkert samhälle för alla våra invånare. Vi vill säkerställa att ingen ska känna sig osäker på hur de ska agera när en kris inträffar, oavsett om den är lokal eller mer omfattande, säger säkerhetssamordnaren Denise Backlund.

 

Två kvinnor står vid en hållare för affischer.

Denise Backlund, säkerhetssamordnare, och Pernilla Gunnarsdotter Persson, kommunikatör, har arbetat med införandet av informationspunkterna i kommunen och är nu glada över att de är igång. Här på biblioteket i Backe som nu fått sitt kristräd.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: