Lyssna på sidan Lyssna

Publicerad:

Flera kommuner drabbade av falska sms om problem med dricksvatten

Flera kommuner i landet har uppmärksammat falska bedrägeri-sms. De skickas till fastighetsägare och har i flera fall hemkommunen eller vattenverket som avsändare. Var därför extra uppmärksam om du får ett tveksamt sms rörande ditt vatten.

De falska sms-meddelandena uppger att det är problem med dricksvattnet och att det måste kontrolleras, ibland genom hembesök. Bluffmeddelanden kan vara en del av försök att lura sig in i bostäder eller få tillgång till känsliga uppgifter.

Så informerar vi om ditt dricksvatten

Var uppmärksam på vem avsändaren av ett meddelande är. Så här informerar vi dig om dig om störningar eller avbrott.

  • Vid störningar i vatten- och avloppsnät skickar Strömsunds kommun ut sms till berörda abonnenter. Information publiceras också på vår webbplats stromsund.se samt på kommunens Facebooksida. Att titta där är ett bra sätt att dubbelkolla allvarlig information som eventuellt dyker upp i ett sms.
  • Om vi behöver göra provtagningar i enskilda fastigheter ringer vi i första hand för att informera om det.
  • Skulle det bli otjänligt vatten i hela eller delar av kommunen informerar vi alltid om det på vår webbplats och Facebooksida.
  • Får du besök som uppger att de kommer från Strömsunds kommun, be dem att legitimera sig. Våra medarbetare kan alltid identifiera sig på plats.
  • Känner du dig osäker på om ett meddelande verkligen kommer från kommunen? Du kan också kontakta oss via mejl eller vår kundtjänst enligt uppgifterna i Kontakta oss-rutan här på sidan.

Polisanmäl alla bluff-sms

Skulle du få ett bluff-sms, polisanmäl det på telefonnummer 114 14.

Kontakta oss

AVA-enheten

Box 500

833 24 Strömsund

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: