På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Konsumenttips

Här har vi samlat kontaktuppgifter till andra som kan hjälpa dig om du har problem med köp av varor och tjänster.

Konsumentverket.se

Konsumentverket arbetar med tillsyn, kontroller, information, kunskapsbyggande, omvärldsbevakning och internationella frågor för att du som konsument ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när du köper varor eller tjänster. På konsumentverket.se finns information samt en anmälningsfunktion där du kan anmäla farliga varor och tjänster, vilseledande marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor och spam. Lärare och företagare har egna ingångar med anpassad information.

Konsumentverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Hallå konsument

Hallå konsument är Konsumentverkets upplysningstjänst för konsumenter. Här finns information om vilka rättigheter du har som konsument, råd inför ett köp och vad du gör efter ett köp när något har gått fel. Via webbplatsen kan du komma i kontakt med våra vägledare och kan ställa frågor om bland annat köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbara val. Tjänsten är ett samarbete med flera myndigheter, fyra konsumentbyråer och kommunernas konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning.

Hallakonsument.selänk till annan webbplats

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

ARN är en statlig myndighet som prövar många typer av konsumenttvister men inte alla. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument. Det är avgiftsfritt att få sin tvist prövad. ARN:s beslut är en rekommendation om hur en tvist bör lösas och majoriteten av företagen följer besluten. ARN har inte rådgivning till konsumenter.

www.arn.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Konsument Europa

På konsumenteuropa.se finns information om vilka rättigheter du har som konsument när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island. Via webbplatsen kan du ställa frågor och komma i kontakt med våra handläggare om du får problem med något du har köpt.

Konsumenteuropa.selänk till annan webbplats

Bilsvar

I Bilsvar kan du som ska köpa bil välja och jämföra bilmodeller utifrån dina behov, din ekonomi och miljön. Tjänsten är ett bra verktyg om du tänkt köpa ny eller begagnad bil. Bilsvar är ett samarbete mellan Konsumentverket, Energimyndigheten och Trafikverket.

Bilsvar.selänk till annan webbplats

OmBoende

OmBoende.se ska stärka konsumenters möjlighet att vara kunniga och aktiva på bostadsmarknaden. På webbplatsen finns information om att leta bostad, hyra, hyra ut, köpa, bygga, renovera, äga, sälja och flytta. Webbplatsen är ett samarbete mellan Konsumentverket och Boverket.

Omboende.selänk till annan webbplats

Money from Sweden

Money from Sweden vänder sig till dig som ska skicka pengar till utlandet. Via tjänsten kan du jämföra avgifter och växelkurser mellan olika banker, företag, ombud och andra finansiella institut som tillåter dig att skicka pengar utomlands.

Moneyfromsweden.selänk till annan webbplats

Försäkring och bank

Ska du teckna en försäkring för dig själv, dina barn, ditt hem, din bil eller har frågor som gäller lån och sparande finns mycket information på Konsumenternas.se

Konsumenternas vägledning om bank och försäkringlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Nix till säljsamtal och direktadresserad reklam

Du som vill spärra ditt fasta telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling kan anmäla dig till spärregistret NIX-Telefon på 077 228 00 00.

Om du vill slippa direktreklam som sänds med vanlig post kan beställamnformationsblad och anmälningsblankett genom att ringa Nix-Adress på 020-55 70 00.

NIX-registretlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Råd & Rön ger dig fler tips

I Sveriges konsumenters tidning, Råd & Rön, kan du se vilka tester som nyligen är gjorda och få tips via en faktabank. Du kan även söka företag på Svarta listan och se vad olika märkningar betyder. Om du inte är prenumerant kan du besöka ett bibliotek eller kontakta din konsumentvägledare för att läsa tidningen. Du kan även besöka Råd & Röns webbplats.

Råd & Rönlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster   

Telefoni, TV och internet

Hos Telekområdgivarna hittar du den information du behöver då du ska byta tele- eller internetbolag, eller har problem med ditt abonnemang.

Om du vill mäta kapaciteten på din bredbandsanslutning kan du använda webbplatsen Bredbandskollen. Om du anser att du inte får den hastighet du anser dig ha rätt till kan du kontakta Telekområdgivarna.

Telekområdgivarnalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Bredbandskollenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakta oss

Konsument Strömsund

Folkets hus, Ramselevägen 6

833 35 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 26 juni 2017