Lyssna på sidan Lyssna

Lättläst om kommunen

Här kan du läsa om Strömsunds kommun.
Här kan du också läsa om
vilken hjälp du kan få av kommunen.

Du kan ringa till kommunen
på telefonnummer 0670-161 00.
Du kan ringa hit mellan måndag och fredag.
Mellan klockan 8 på morgonen
och klockan 4 på eftermiddagen.

Strömsund är sjätte största kommunen i Sverige.

Östersund är den stad som ligger närmast.
Det är 10 mil till Östersund.
I Östersund finns flygplats.
Vill man flyga till Stockholm tar det 1 timme.

I Strömsunds kommun bor 11 tusen personer.
I största orten Strömsund bor 4 tusen personer.

Andra stora orter heter
Gäddede, Hammerdal, Backe, Rossön och Hoting

Det finns 290 kommuner i Sverige.
Kommunerna ska se till
att det finns förskolor, skolor,
omsorg för äldre personer och
för personer med funktionsnedsättning.

Kommunen ska också ordna
så att det finns gator, avlopp,
rent vatten att dricka
och att soporna blir hämtade.

Räddningstjänsten, biblioteket och badhuset
är också en del av kommunen.
Kommunen bestämmer hur personer
som bor i kommunen får bygga.

För att sköta allt i kommunen behövs pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen
betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.

Kommunen får också
pengar från staten.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: