Planen gäller för Vattudalsskolan i Strömsund och läsåret 2024/2025. Målsättningen med planen är att främja allas lika rättigheter samt att vara ett konkret verktyg i arbetet för att förebygga och motverka diskrimineringar, trakasserier och kränkande behandling.
Vårt främjande, förebyggande och åtgärdande arbete mot diskriminering och kränkande behandling skapar trygghet, studiero och en tillitsfull skolmiljö som främjar elevernas personliga utveckling. All personal på skolan tar kraftfullt avstånd från alla tendenser till diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling, det ska inte förekomma.
Alla ska känna sig trygga och välkomna på skolan. Eleverna ska få behålla sin identitet. Både barn och föräldrar ska känna förtroende för personalen. På Vattudalsskolan ska alla känna glädje och trygghet när vi träffar kamrater och vuxna. Det är viktigt att visa hänsyn, vara omtänksam, ha ett vårdat språk och uppträda på ett bra sätt mot andra.
Om du, vuxen eller barn, får vetskap om eller själv blir utsatt för att bli retad, kränkt, hotad, diskriminerad, utsatt för våld eller på annat sätt blir illa behandlad, vill vi att du med en gång berättar detta för en personal på skolan och/eller dina föräldrar eller annan vuxen. Detta gäller även om du upplever detta på sociala medier. Personalen i skolan är där för att hjälpa dig.
Diskriminering
En förenklad beskrivning av diskriminering enligt diskrimineringslagen är att någon missgynnas eller kränks och att missgynnandet eller kränkningen har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Diskrimineringen kan vara direkt eller indirekt. Bristande tillgänglighet, trakasserier, sexuella trakkasserier och instruktioner att diskriminera är andra former av diskriminering.
Kränkande behandling
I 1 kap. skollagen och i läroplanerna används begreppet kränkande behandlig brett och omfattar då alla typer av kränkningar inklusive diskriminering enligt diskrimineringlagen och även diskriminering med koppling till andra omständigheter som gällder enskilde som person. I 1 kap. 2 § Regeringsformen står att "Det allmänna ska motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniska ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuel läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person". I 6 kap. skollagen avgränsas kränkande behandling till att avses ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet utan att vara diskriminering enligt diskrimineringslagen.
Under detta läsår kommer vi att arbeta utifrån dessa punkter:
Platser/områden som kan upplevas otrygga samt skapa dålig studiero enligt enkät och utvecklingssamtal hösten 2024 är:
Fler vuxna i rasthallen.
Sprida ut rasterna för eleverna
Flytta biljardbordet och bingisbord för att sprida ut eleverna.
Alla matdiskar öppna i matsalen.
Schemabrytande dagar utifrån kapiter 1 och 2 i Lgr 22.
Utvärdering sker tillsammans med eleverna senast 2025-05-31 i samband med Hl-tiden, vilket mentorerna ansvarar för. Personalen delger rektor detta via mail senast första veckan i juni 2025. Under september månad tas utvärderingen också upp i elevrådet, vilket rektor ansvarar för. Då sker också avstampet för nästa läsår med nulägesundersökning. Resultaten redovisas i planen nästa läsår.
Syftet med det åtgärdande arbetet är att snabbt kunna åtgärda fall av diskriminering och kränkande behandling och säkerställa att det inte händer igen.
OBS! Vid kränkande/diskriminerande behandling mellan vuxna och elev samt elev och vuxen utreder och ansvarar rektor för all dokumentation, uppföljning samt kontakter vid misstanke och uppdgande att en anställd kränker en elev.
Utredning skall alltid ske med all möjlig hänsyn till den som är utsatt och övriga inblandade. Vad som har hänt bör allsidigt belysa vad som inträffat och omfatta både den person som upplever sig ha blivit utsatt och han/hon/de som påstås ha utövet kränkningarna. Vid samtal med vårdnadshavare kan vi nämna andra inblandade men vi diskuterar inte elever med andra än vårdnadshavare. Utredningen dokumteras i utredningsprotokollet som skickas till rektor. Rektor ansvarar för att sammanställa dokumentet.
Helst samma dag ska följande samtal göras:
Titel | Namn | Telefon |
---|---|---|
Rektor | Helene Englund | 0670-162 35, 070-554 45 51 |
Skolsköterska | Sofia Sannemo | 0670-162 36 |
Skolkurator | Emma Hammarsten Yder | 0670-164 59 |
Specialpedagog | Katarina Hansson | 072-245 23 20 |
Skolläkare | Kalle Maripuu | |
Skolpsykolog | Björn Benz | |
Logoped | Kim Månsson | |
Resurspedagog | Marie Landin | |
Speciallärare | Susanne Hjälm Johansson |
Alla har ett gemensamt ansvar för att:
Utskrift från www.stromsund.se
Strömsunds kommun • Box 500 • 833 24 Strömsund • 0670-161 00 (växel)