Publicerad:
Vi lever i en digital tid och det pågår en övergripande förändring i samhället när det gäller vårt sätt att arbeta, studera och utföra myndighetsärenden.
– Genom att bli mer digitala vill vi på ett enklare och smidigare sätt erbjuda vår service till invånare och företagare, säger digitaliseringssamordnaren Ann-Louise Hansson.
Målet med kommunens digitalisering är att den ska förbättra service och effektivitet. Genom att använda nya, tekniska lösningar i utvecklingen av våra verksamheter vill vi förenkla vardagen och göra det smidigare för dig som invånare och företagare att utföra dina ärenden digitalt – dygnet runt vid den tid som passar dig bäst.
Digitaliseringssamordnaren Ann-Louise Hansson samordnar det övergripande arbetet som pågår under kommunens digitaliseringsresa.
– Bland annat innebär det att se över interna processer och säkerställa att olika system ”pratar med varandra”. Det är ett väldigt spännande och viktigt uppdrag där vår service till invånarna är i fokus, samtidigt som målet också är att vi ska kvalitetssäkra våra tjänster, bli mer effektiva och därmed frigöra tid till andra uppgifter, säger hon.
I den digitala satsningen ingår lansering av en helt ny plattform för e-tjänster. Med en e-tjänst slipper du krångla med papper och kan utföra ditt ärende digitalt genom att signera med bankID. Bland annat kan du göra olika ansökningar, följa ärenden, hålla kontakt med handläggare och få återkoppling direkt i systemet.
Arbetet med plattformen har blivit försenat på grund av covid-19-pandemin men de första nya e-tjänsterna kommer successivt under hösten och vintern 2020/2021. Först ut är förskola på webben, med lansering redan i mitten av augusti. Genom de e-tjänsterna blir det enklare för vårdnadshavare att
Kommunen har även köpt in ett nytt, digitalt ärendehanteringssystem som verksamheterna kommer att gå över till för enklare och mer effektiv hantering.
– Vi måste hela tiden göra saker smartare och mer effektivt för att hushålla med kommunens resurser och kunna fortsätta leverera välfärdstjänster och bra service även i framtiden. Att bli mer digitala handlar också om att hänga med i utvecklingen och leva upp till invånarnas förväntan. Därför är digitaliseringen så viktig, säger kommundirektören Anneli Svensson.
Låna böcker, låna om, se lånehistorik, spärra lånekort och byt pinkod digitalt via Bibliotekskatalogen på kommunens webbplats.
Till Bibliotekskatalogen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Boka stuga på Strömsunds camping
Till bokning av stugor på Strömsunds camping Öppnas i nytt fönster.
Vi har digitaliserat vårt upphandlingssystem för att det ska vara smidigare för företagare att lämna anbud.
Det går att göra ansökan om grävtillstånd och TA-plan (trafikanordningsplan) enkelt via två e-tjänster.
Till e-tjänst om grävtillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Till e-tjänst om TA-plan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Gör en viktig insats för miljön och bli digital genom att gå över från pappersfaktura till e-faktura. Du kan få alla fakturor från Strömsunds kommun som e-fakturor. Även Strömsunds hyresbostäder skickar e-fakturor till sina hyresgäster.
Obs! Du måste själv anmäla att du vill ha e-faktura från oss, det gör du direkt i din Internetbank. Du väljer e-faktura för varje sorts faktura du får från kommunen
Fakturorna kommer till din Internetbank, där du godkänner och betalar. Alla fakturauppgifter som belopp, förfallodatum och OCR-nummer är ifyllda. Enkelt, smidigt och säkert!
Du kan även kombinera din e-faktura med autogiro så att den även betalas automatiskt.
Varje månad släpper vi en ny artikel på temat i årets kommunalmanacka.
Strömsunds kommun
Box 500
833 24 Strömsund
Kontakta gärna
Senast ändrad/granskad: