För Leif Henriksson och sonen Max i Kyrktåsjö är det värdefullt att kunna sitta hemma vid köksbordet och ta del av information från kommunen.
Publicerad:
Webbplatser, sociala medier, sms-meddelande. Vi arbetar med information och kommunikation på många sätt. Vår målsättning är att det ska vara enkelt och lättillgängligt att ta del av kommunens information.
Kommunen använder flera olika kanaler för att viktig information ska bli tillgänglig för så många som möjligt. Vi arbetar också för att våra texter ska vara enkla att förstå. Enligt språklagen, som i år fyller tio år, är varje myndighet skyldig att skriva vårdat, enkelt och begripligt. Därför har bland annat en del av kommunens medarbetare gått klarspråkskurs, och utbildningsinsatsen fortsätter under 2020 då fler medarbetare får möjlighet att gå en internutbildning.
– Vi har arbetat med klarspråk i flera år. När vi byggde om kommunens webbplatser för ett par år sedan klarspråkade vi till exempel alla texter för att de skulle bli enklare att förstå. Vi har också skrivriktlinjer som stöd för alla som skriver. Ett lättbegripligt språk är en fråga om både tillgänglighet, service och i slutändan också demokrati, säger Anneli Svensson, kommundirektör.
Kommunen har fem officiella webbplatser där vi löpande uppdaterar med aktuell information och nyheter. Dem kan du besöka med både dator, surfplatta eller smart telefon.
www.stromsund.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
www.hjalmar.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
www.stromsund.se/turism Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
www.stromsundshyresbostader.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
www.jamtlandsvarme.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kommunen är aktiv i sociala medier som LinkedIn och Youtube, och har ett antal Facebooksidor.
Strömsunds kommun i sociala medier
– Facebook är bra när vi vill nå ut med något snabbt, och för att ge en inblick i våra verksamheter. Vid störningar av olika slag är det en värdefull kanal där alla som gillat oss får information direkt i sitt flöde. Vi använder alltid kommunens officiella Facebook-konto som ett komplement till webbplatsen när vi behöver sprida servicemeddelande om störningar eller information vid kriser. Där kan vi också fånga upp frågor och snabbt återkoppla vilket är en bra service för medborgarna, säger kommunikatören Pernilla Gunnarsdotter Persson.
Alla aktuella servicemeddelanden som berör kommunens verksamheter finns alltid på Strömsunds kommuns webbplats (startsidan).
AVA-enheten, som ansvarar för avfall, vatten och avlopp, skickar sms till sina kunder för att informera om planerade eller akuta vattenavstängningar, eller allmänt om frågor som rör avfall, vatten eller avlopp.
För att få sms:en är det viktigt att kontrollera att mobiltelefonen är kopplad till rätt adress. Systemet ringer automatiskt till en fast telefon och eller skickar ett sms till mobiltelefon. Meddelandena går till de som har ett mobilabonnemang, är över 16 år och folkbokförd på berörd adress. Du har även möjlighet att koppla en annan adress till tjänsten om du exempelvis har ett fritidshus som du vill ha information om.
Mer information om meddelande via sms
För Leif Henriksson och sonen Max i Kyrktåsjö är det värdefullt att kunna sitta hemma vid köksbordet och ta del av information från kommunen.
– Jag vill snabbt och enkelt kunna hitta det jag letar efter så jag kan använda tiden till annat jag gillar, att jaga till exempel, säger Leif.
Kontaktuppgifter till kommunen, chefer och verksamheter
Kommunens besöksadress och öppettider
Mer information om hur kommunen kommunicerar
Varje månad släpper vi en ny artikel på temat i årets kommunalmanacka.
Strömsunds kommun
Box 500
833 24 Strömsund
Kontakta gärna
Senast ändrad/granskad: