På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Värdskap, service och framtidstro

Temat i årets kommunalmanacka är ”Värdskap, service och framtidstro”. Temat är brett och ger oss chans att lyfta både utmaningar och möjligheter i vår egen verksamhet, men även hos andra. Det goda värdskapet är en viktig del i ett serviceuppdrag. God service och bra värdskap bidrar i sin tur till trivsel – en bra grund för inspiration och framtidstro där nya idéer väcks och kan ta form. En växtkraft vi gärna ser spira i kommunen!

Återvinningscentral.

Det finns ett antal återvinningscentraler, ÅVC, i kommunen.

Tack för att du bor i vår kommun!

Under 2019 producerade vi 1,27 miljarder liter dricksvatten och lagade ungefär 774 000 måltider till våra verksamheter. Det är exempel på två av många viktiga uppdrag vi som kommun har gentemot dig som bor här, har fritidshus eller besöker oss tillfälligt. Ett viktigt serviceuppdrag vi tar på största allvar.
Du som får almanackan med posten bor antingen i kommunen permanent, eller så har du fritidshus. Tack för att du valt vår kommun och välkommen att ta del av 2020 års almanacka!

En viktig del i vårt serviceuppdrag

Årets tema är ”Värdskap, service och framtidstro”. Temat är brett och ger oss chans att lyfta både utmaningar och möjligheter i vår egen verksamhet, men även hos andra. Det goda värdskapet är en viktig del i ett serviceuppdrag. Att bli väl bemött kan betyda mycket för helhetsupplevelsen och hur nöjd man känner sig efter en telefonkontakt eller ett fysiskt besök, det har du säkert tänkt på själv många gånger i mötet med oss eller med andra. God service och bra värdskap bidrar i sin tur till trivsel – en bra grund för inspiration och framtidstro där nya idéer väcks och kan ta form. En växtkraft vi gärna ser spira i kommunen!


Möt Sanne, Mattias, Marika, Ayat, Mohammad och fler!

Året med almanackan bjuder på tolv artiklar med människor från olika platser i vår kommun. Alla finns att läsa på webben från den första i varje månad.

  • I januari möter du Sanne och Seppe De Backer från Belgien som valt att flytta till Sikås utanför Hammerdal. Båda jobbar på engcon och bygger sig en ny framtid i kommunen. Läs om deras framtidsdröm som nu blivit sann!
  • Vilka prao-platser finns det i kommunen? Genom kommunens praoplatsbank ska det bli enklare för högstadieelever att hitta en spännande arbetsplats. I maj möter du Ayat, Mohamad, Moa och Carl som berättar om sina prao-platser och vad de betytt.
  • Hur kan kommunen underlätta företagande genom att bli bättre på att serva företagare och medborgare? Om det kan du läsa i december då vi berättar om satsningen ”Förenkla helt enkelt”.
  • Under året kan du också läsa digitalisering och hur vi informerar. Du möter Mattias och hans arbetskamrater på Strömsund ÅVC, Marika på Jormvattnets fiskecamp, Anna och Annelie på Restaurang Flottaren, personal på Öppenvård Norrgård, Carina på Hotings camping, kommunens samiska samordnare Aanna och Erika som arbetar med vindkraft.

Läs alla artiklar i kommunalmanackan 2020

Vårdpersonal.

Som kommun är vi skyldig att ansvara för bland annat äldreomsorg.

Vad gör en kommun?

Det är kommunallagen som styr kommunens verksamhet. Vi styrs också av andra lagar som till exempel socialtjänstlagen, skollagen och plan- och bygglagen.


Som kommun är vi skyldig att ansvara för socialtjänst och äldreomsorg, barnomsorg, skola, räddningstjänst och bibliotek. Vi ansvarar även för plan- och byggfrågor, att det finns hälsoskydd och miljöskydd, vatten, avlopp och renhållning, att det hålls rent på gator och torg och att det finns återvinningscentraler. Vi arbetar också med andra saker, som är frivilliga för kommunen, men viktiga: kultur och fritid, näringsliv, hyresbostäder och fjärrvärme.

Vi ska utgå från dig

Att en kommun till viss del själv får bestämma vad den ska arbeta med och hur mycket kallas för kommunalt självstyre. I kommunen finns över 65 yrkeskategorier som alla utför olika typer av serviceuppdrag för dig som bor här, har fritidshus eller besöker området. En viktig utgångspunkt är att det vi gör alltid måste utgå från dig som invånare. De här priniciperna gäller för all vår verksamhet:

  • Vi ska behandla våra invånare lika, om det inte finns sakliga skäl för annat.
    Kommunala åtgärder måste vara knutna till kommunens geografiska område eller invånare för att vara laglig.
  • Som kommun får vi inte ta ut högre avgifter än vad som svarar mot de verkliga kostnaderna för verksamheten.
Dator

Som tillsynsmyndighet gör vi utifrån lagarna tillsyn, kontroller, hanterar tillstånd, lov och olika typer av anmälningar.

Vi är också en tillsynsmyndighet

Kommunen är också en tillsynsmyndighet enligt till exempel miljöbalken, plan- och bygglagen och livsmedelslagen. Denna lagstiftning ser likadan ut för alla 290 kommuner.


Som tillsynsmyndighet gör vi utifrån lagarna tillsyn, kontroller, hanterar tillstånd, lov och olika typer av anmälningar. Ett uppdrag som är värdefullt för dig som bor eller vistas i kommunen då det bland annat säkerställer att våra restauranger hanterar sina livsmedel rätt så att du inte blir sjuk, och att företag som använder farliga kemikalier gör allt för att minska påverkan på vår hälsa och miljö.

Omslag almanacka 2020

Fakta

Vi gör 10.800 exemplar av Kommunalmanackan. Den skickar vi till kommunens invånare och företag samt till våra fritidshusägare i Sverige och utomlands. Vi delar även ut den vid olika arrangemang och event.

Vad vill du att vi ska lyfta fram lite extra – tipsa oss!

  • Kanske har du något att lyfta fram som du är stolt över eller som du tycker borde få extra uppmärksamhet?

    Tipsa Heja Strömsund:
    info@hejastromsund.se

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 8 juli 2020