På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Hand tänder stearinljus

Eon fortsätter sin satsning i kommunen för att minska de återkommande strömavbrotten.

Publicerad: 25 januari 2019

Eon: Vi tar avbrotten på största allvar

Den 18 januari hade Strömsunds kommun kallat Eon till möte för att få reda på vad de gör för att minska antalet återkommande strömavbrott i delar av kommunen. 

Täta strömavbrott har under en längre tid varit ett problem i kommunen. Tjänstepersoner och politiker har vid ett flertal tillfällen kallat Eon till möten för att reda ut vad de gör åt situationen då avbrotten skapar osäkerhet och otrygghet för både boende och företagare.

”Fullständigt oacceptabelt”

Den 18 januari kom regionchef Lena Berglund och gruppchef Henrik Hjeltström till Strömsund för att svara på frågor. Under mötet deltog även Lars Stener från One Nordic, Eons underentreprenör, liksom Länsstyrelsen i Jämtland utifrån ett länsperspektiv på säkerhet.

– Vi tycker att de här avbrotten är fullständigt oacceptabla och sätter därför press på Eon att agera, säger Richard Persson, chef för teknik- och serviceförvaltningen.

Satsar 27 miljoner kronor

Under 2019 fortsätter Eon sin satsning i kommunen och lägger 27 miljoner kronor på att bygga om lokalnät och förstärka regionnätet till Norråker. Den nya matningen från Hoting, som redan är i drift, ska enligt Eon också förbättra leveranssäkerheten.

– De här åtgärderna ska förhoppningsvis göra att kunderna märker skillnad. Vi vet att kritiken mot oss är fortsatt hård, och med all rätt. Det är oerhört viktigt för oss att åtgärda den här typen av återkommande fel. Det skapar inte bara irritation och oro hos kunderna, det stjäl också både resurser och tid från oss. Därför har det här högsta prioritet, säger Lena Berglund och fortsätter:

 

– För att kunderna ska få snabbare återkoppling har vi även lanserat ett nytt prognosverktyg där de kan se när montören beräknas vara på plats för att påbörja felsökning.

Planerar för möte i Rossön

Eon och den politiska ledningen i Strömsunds kommun planerar att så snart som möjligt träffa företagare och befolkning i Rossön, en av byarna i kommunen där strömavbrotten varit många.

– Det känns väldigt angeläget att lösa den här situationen och att ta invånarnas frågor och oro på allvar. Vi måste ha ett robust elnät för boende och företag. De konsekvenser vi upplever idag är inte acceptabla, säger kommunalrådet Susanne Hansson, (S).

Rapportera in störningar via Eons nya webbtjänst ”Bli en elhjälte”länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

0670-161 00 (växel)

Mejla till:

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 25 januari 2019