På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Google translate
Översätt sida
Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.
Nu ska elavbrotten i kommunen bli färre, lovar E.ON. Nyligen var bolaget i Strömsund för att berätta vad de gör för att säkra elleveransen i kommunen.
Publicerad:
Vad beror alla återkommande elavbrott i delar av kommunen på och vad tänker E.ON göra åt dem? Det var två av frågorna som kommunen krävde svar på när de kallade till möte i slutet av oktober.
E.ON ansvarar för elnätet i stora delar av Strömsunds kommun. Under senaste året har många kunder drabbats av ständigt återkommande avbrott, vilket skapat mycket frustration och oro. En stabil och säker elleverans är av stor betydelse för privatpersoner och företag samt för att kommunens verksamheter ska kunna fungera på ett bra och tryggt sätt.
Mot bakgrund av detta bjöd kommunen in E.ON för att få svar på vad avbrotten beror på och vad som görs åt dem. Så här svarar Lena Berglund, regionchef, Henrik Hjeltström, gruppchef och Sara Willner, projektör.
Framförallt är det boende i Lövbergaområdet, Alanäset, Gubbhögen, Ringvattnet, Siljeåsen och Havsnäs. E.ON mäter alla avbrott över tre minuter, de visar på en mängd avbrott senaste året. Vissa kunder har haft så mycket som 25–30 avbrott i varierande längd.
Felen beror på en mängd olika faktorer. Här är de viktigaste:
Fram till 2020 satsar E.ON en miljard kronor på att vädersäkra elnäten i Norrland genom att gräva ner en del ledningar och isolera luftledningar. Dessutom investerar bolaget 450 miljoner kronor på att förstärka regionnäten. Hela nätet ska vara vädersäkrat till 2023.
I området Strömsund/Hoting/Junsele (gamla Graningeområdet) är det cirka 15 personer som arbetar med att åtgärda fel ute på fältet. De ska kunna arbeta på fyra samtidiga fel och ha etablerat kontakt med driftcentralen inom 15 minuter.
E.ON införde 1 januari 2017 ett nytt kundlöfte som innebär att de varje månad följer upp vilka kunder som drabbats av mer än elva oplanerade avbrott de senaste 12 månaderna och som varat mer än tre minuter per gång. Har det hänt behöver kunden inte betala någon fast avgift för kommande månad.
Information om E.ON:s investeringsprojekt
Strömsunds kommun
Box 500
833 24 Strömsund
0670-161 00 (växel)
Kontakta gärna
Senast ändrad/granskad: