På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Omslagsbild krisberedskap.

Krisberedskapsveckan 2018

Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner? Om strömmen försvann och du blev utan både värme och vatten? Under en vecka, 28 maj till 3 juni , var det en nationell krisberedskapsvecka.

Under vecka 22 fokuserade samtliga kommuner i hela Sverige på krisberedskap i en informationskampanj. Om en kris uppstår behöver samhällets resurser gå till de mest utsatta, därför är det viktigt att alla andra klarar sig själva så långt det är möjligt.

 

Välinformerade och engagerade invånare är en viktig tillgång vid en samhällskris. Kampanjen, som har fått namnet Krisberedskapsveckan, fokuserar på vad människor själva kan göra och bidra med vid allvarliga samhällsstörningar.

Aktiviteter och deltagare under Krisberedskapsveckan 2018

  • Daglig information om krisberedskap på webbplats och Facebook
  • Tävling: Vinn en vevradio
  • Utställning på Centralbiblioteket i Strömsund
  • Temakväll med polis och brandkår på Allaktivitetshuset Saga 29 maj kl. 19.00
  • Aktiviteter i skolor, bland annat Centralskolan i Hoting och Kyrktåsjö skola
  • Information om vad en krislåda bör innehålla och skyltning av produkter i ett antal butiker: Ica Simonsons, Ica Hammerdal, Sikåsbua, Norråkers Handel, Ica Hoting, Ica Nära Backe.

Fler aktiviteter och deltagare kan tillkomma.

Måndag: Idag startar Krisberedskapsveckan

Under en kris är tillgång till vatten, mat, värme och att kunna ta del av information från myndigheter och medier det allra viktigaste. Idag lägger vi ut den första filmen i MSB:s serie på temat. Det är armbryterskan Heidi Andersson som berättar mer om vad du bör tänka på när det gäller kommunikation. Om det blir till exempel ett strömavbrott så kommer inte telefoner och internet att fungera. Här finns många tips på hur du kan lösa det.

 

Tisdag: Hur klarar du dig utan vattenförsörning?

Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon störning eller kris i samhället så kan det bli så att du själv behöver ordna med dricksvatten.

 

I följande film får du många tips på hur du kan lösa det. Vi visar också hur du rena vatten som du misstänker är förorenat.

 

Onsdag: Hur klarar du dig utan mat i butikerna?

Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller annan någon störning eller kris i samhället så måste du själv vara beredd på att ordna något att äta. Här finns många tips på hur du kan lösa det.

 

Torsdag: Hur ska du hålla dig varm under en långvarig kris?

Om värmen inte funkar kan du få stora problem om du inte är förberedd. Din bostad blir kall på bara något dygn. I filmen ges många tips på hur du kan lösa det.

 

Fredag: VMA – viktigt meddelande till allmänheten

VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor och allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.


Varningssystemet innefattar information i radio och TV, samt i vissa fall utomhusvarningssystemet ”Hesa Fredrik”.

Du kan få VMA i flera olika kanaler:

  • Via radio och TV.
  • Från Krisinformation.se via webb, app och i sociala medier
  • Som notis i Sveriges Radios app SR Play

Mer information om varningssignalen VMA – viktigt meddelande till allmänhetenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Titta också på filmen och få mer information om vad du ska göra vid ett VMA.

 

Lördag: Så informerar kommunen vid en kris

Om det skulle uppstå en kris, är det viktigt att du som invånare får information. Då är det bra om du känner till de officiella telefonnummer och webbplatser som finns för information till allmänheten. Kommunen går också alltid ut med information i sina kanaler.

Vid en kris är det viktigt att snabbt nå ut med information till dig som invånare. Strömsunds kommun har en krisinformationsplan och går alltid ut med information om det är nödvändigt.

 

Våra huvudkanaler för information:

Kommunens webbplats

Kommunens Facebooksidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Andra vägar för information

Vi informerar massmedia och kan vid behov gå ut med meddelande i Radio Jämtland via Trafikredaktionen, sätta upp affischer, ha direktkontakt med byalag/föreningar, starta upp en upplysningscentral eller gå ut med ett myndighetsmeddelande. Finns det risk för skada på liv, egendom och miljö kan det också bli aktuellt med ett VMA, viktigt meddelande till allmänheten.

 

– En kris uppstår oftast utan förvarning, därför är det viktigt att vi är förberedda och vet hur vi bäst når ut till våra invånare. Vår målsättning är att krisinformationen ska vara snabb, tydlig och enkel att ta till sig. Följ oss gärna på Facebook så är du säker på att få våra krismeddelanden, säger kommunikatören Pernilla Gunnarsdotter Persson.

Kontakt med kommunen under kontorstid

  • Ring kommunens växel 0670-161 00.
    Där får du hjälp med att få kontakt med ansvarig för berörd verksamhet.

Kontakt med kommunen utanför kontorstid

  • Ring 112.
    Kommunens sociala beredskap ansvarar för socialtjänstens verksamhet efter ordinarie arbetstid. Du når den som har beredskap via SOS Alarm.
  • Ring 063-51 01 77.
    För övriga verksamheter som har beredskap utanför ordinarie kontorstid. SOS Alarm hanterar telefonnumret.

Viktiga telefonnummer och webbplatser vid krissituationer

  • 112
    Nödnummer vid fara för liv, egendom och miljö.
  • 113 13
    Informationsnummer vid olyckor och kriser.
  • 114 14
    Polisens nummer vid icke-akuta händelser.
  • 1177
    Sjukvårdsrådgivning.
  • Krisinformation.se
    Samlad och verifierad information från Sveriges myndigheter vid kriser.

Till www.krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Söndag: Så arbetar kommunen med krisberedskap

Kommunen har en beredskap för att möta olika hot, påfrestningar och störningar i kris- och katastroflägen. Målsättningen är att vid en kris mildra påfrestningarna, samordna resurserna som krävs och informera invånarna på ett bra sätt.

Ordet kris betyder olika saker för olika människor. Vi arbetar systematiskt med att inventera vilka risker som kan inträffa inom vårt geografiska områdesansvar, vilka konsekvenser de kan få och vad vi kan göra för att förebygga och hantera riskerna.

Vad är en extraordinär händelse?

Ibland används begreppet extraordinär händelse. Det är en händelse som avviker från det normala, och som i vissa fall skulle kunna utvecklas till en kris. En extraordinär händelse innebär en allvarlig störning, eller en överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner. Vi har en plan för att hantera extraordinära händelser samt en risk- och sårbarhetsanalys där vi kartlagt riskerna i vår kommun.
– Syftet med analysen är att beskriva vilka händelser som kan inträffa inom kommunens geografiska område, vilka konsekvenser de kan få för samhället och vad vi kan göra för att förebygga och hantera riskerna. Händelserna brukar delas in i olika klasser som naturolyckor, olyckor, teknisk infrastruktur och försörjningssystem, antagonistiska hot och social oro samt sjukdomar, säger säkerhetssamordnaren Malin Vennstrand.

Tjänsteperson i beredskap

För att på bästa sätt omvärldsbevaka och hantera uppkomna kriser, har kommunen en grupp med tjänstepersoner i beredskap, TIB. Tjänsteperson i beredskap är tillgänglig dygnet runt. Uppdraget är bland annat att ta emot larm eller information från myndigheter eller andra organisationer om allvarliga händelser, samordna det inledande arbetet innan övriga delar av organisationen kommit igång och samverka med bland annat länsstyrelser, övriga kommuner, myndigheter, räddningstjänst, polis med flera.

Prioriteringsordning vid en kris

Kommunen ansvarar för bland annat äldreomsorg, vattenförsörjning, räddningstjänst, skola och barnomsorg. Dessa samhällsviktiga verksamheter ska fungera även under en kris och är då prioriterade. Det innebär att du som privatperson har ett ansvar och måste vara beredd på att klara dig själv under en tid. Ju bättre förberedd du är, desto större möjlighet har du att hjälpa andra som inte har samma förutsättningar.

Läs mer om beredskap i broschyren Om krisen eller kriget kommerPDF

Faktaruta Posom

Posom står för psykiskt och socialt omhändertagande. Posom är en samordnings- och ledningsfunktion vars främsta uppgift är att ta hand om de människor som berörs av olyckor eller större katastrofer utan att själva vara skadade. Det kan handla om anhöriga och vittnen. Det finns fem Posom-grupper i kommunen:

  • Gäddede
  • Strömsund
  • Hoting/Tåsjö
  • Hammerdal
  • Backe/Rossön

Läs mer om Posom

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 5 juni 2018