Lyssna på sidan Lyssna

Länkar till konsumentråd

Här har vi samlat kontaktuppgifter till andra som kan hjälpa dig om du har problem med köp av varor och tjänster.

Konsumentverket.se

Konsumentverket arbetar med tillsyn, kontroller, information, kunskapsbyggande, omvärldsbevakning och internationella frågor för att du som konsument ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när du köper varor eller tjänster. På konsumentverket.se finns information samt en anmälningsfunktion där du kan anmäla farliga varor och tjänster, vilseledande marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor och spam. Lärare och företagare har egna ingångar med anpassad information.

Konsumentverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hallå konsument

Hallå konsument är Konsumentverkets upplysningstjänst för konsumenter. Här finns information om vilka rättigheter du har som konsument, råd inför ett köp och vad du gör efter ett köp när något har gått fel. Via webbplatsen kan du komma i kontakt med vägledare och kan ställa frågor om bland annat köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbara val. Här hittar du även information om vad som gäller när du ska köpa, sälja, flytta, renovera eller hyra bostad.

Tjänsten är ett samarbete med flera myndigheter, fyra konsumentbyråer och kommunernas konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning.

Hallakonsument.se Länk till annan webbplats.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

ARN är en statlig myndighet som prövar många typer av konsumenttvister men inte alla. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument. Det är avgiftsfritt att få sin tvist prövad. ARN:s beslut är en rekommendation om hur en tvist bör lösas och majoriteten av företagen följer besluten. ARN har inte rådgivning till konsumenter.

www.arn.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

ECC Sverige

ECC Sverige ger konsumenter kostnadsfri rådgivning om konsumenträttigheter vid gränsöverskridande handel inom EU, Island, Norge och Storbritannien.

ECC Sverige Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bilsvar

I Bilsvar kan du som ska köpa bil välja och jämföra bilmodeller utifrån dina behov, din ekonomi och miljön. Tjänsten är ett bra verktyg om du tänkt köpa ny eller begagnad bil. Bilsvar är ett samarbete mellan Konsumentverket, Energimyndigheten och Trafikverket.

Bilsvar.se Länk till annan webbplats.

Boverket Länk till annan webbplats.

På Boverkets webbplats hittar du information om planering av den byggda miljön, om byggregler och bygglov samt information som rör ditt boende. Du kan bland annat hitta information om inomhusmiljö, energideklaration och bostadsanpassningsbidrag.

boverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Money from Sweden

Money from Sweden vänder sig till dig som ska skicka pengar till utlandet. Via tjänsten kan du jämföra avgifter och växelkurser mellan olika banker, företag, ombud och andra finansiella institut som tillåter dig att skicka pengar utomlands.

Moneyfromsweden.se Länk till annan webbplats.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå / Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas.se ger dig som konsument oberoende och kostnadsfri fakta och vägledning i bank-, försäkrings- och pensionsfrågor. Webbplatsen är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Ska du teckna en försäkring för dig själv, dina barn, ditt hem, din bil eller har frågor som gäller lån och sparande finns mycket information på Konsumenternas.se

Gemensam webbplats för bank-, finans- och försäkringsfrågor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Oberoende och kostnadsfri konsumentvägledning om el, gas och fjärrvärme.

Konsumenternas energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nix till säljsamtal och direktadresserad reklam

Du som vill spärra ditt fasta telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling kan anmäla dig till spärregistret NIX-Telefon på 077-228 00 00.


Om du vill slippa direktreklam som sänds med vanlig post kan du beställa informationsblad och anmälningsblankett genom att ringa Nix-Adress på 020-55 70 00.

NIX-registret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Råd & Rön ger dig fler tips

I Sveriges konsumenters tidning, Råd & Rön, kan du se vilka tester som nyligen är gjorda och få tips via en faktabank. Du kan även söka företag på Svarta listan och se vad olika märkningar betyder. Om du inte är prenumerant kan du besöka ett bibliotek eller kontakta din konsumentvägledare för att läsa tidningen. Du kan även besöka Råd & Röns webbplats.

Råd & Rön Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.   

Surfa Lugnt

Surfa Lugnt arbetar för att höja vuxnas kunskaper om barns och ungas vardag på Internet. Syftet är att bejaka det positiva som finns i ungas liv på nätet, som engagemang, kommunikation och kunskapsutbyte, och samtidigt ge föräldrar och andra vuxna mer kunskap att hantera fallgroparna.

Surfa Lugnt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Telefoni, TV och internet

Hos Telekområdgivarna hittar du den information du behöver då du ska byta tele- eller internetbolag, eller har problem med ditt abonnemang.


Om du vill mäta kapaciteten på din bredbandsanslutning kan du använda webbplatsen Bredbandskollen. Om du anser att du inte får den hastighet du anser dig ha rätt till kan du kontakta Telekområdgivarna.

Telekområdgivarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bredbandskollen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta oss

Konsument Strömsund

Folkets hus, Ramselevägen 6

833 35 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: