På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Tänt stearinljus.

Nu ska elavbrotten i kommunen bli färre, lovar E.ON. Nyligen var bolaget i Strömsund för att berätta vad de gör för att säkra elleveransen i kommunen.

Publicerad: 6 november 2017

Så ska E.ON minska antalet elavbrott i kommunen

Vad beror alla återkommande elavbrott i delar av kommunen på och vad tänker E.ON göra åt dem? Det var två av frågorna som kommunen krävde svar på när de kallade till möte i slutet av oktober.

E.ON ansvarar för elnätet i stora delar av Strömsunds kommun. Under senaste året har många kunder drabbats av ständigt återkommande avbrott, vilket skapat mycket frustration och oro. En stabil och säker elleverans är av stor betydelse för privatpersoner och företag samt för att kommunens verksamheter ska kunna fungera på ett bra och tryggt sätt.

E.ON svarar på frågor

Mot bakgrund av detta bjöd kommunen in E.ON för att få svar på vad avbrotten beror på och vad som görs åt dem. Så här svarar Lena Berglund, regionchef, Henrik Hjeltström, gruppchef och Sara Willner, projektör.

Vilka områden är det som drabbats av återkommande elavbrott?

Framförallt är det boende i Lövbergaområdet, Alanäset, Gubbhögen, Ringvattnet, Siljeåsen och Havsnäs. E.ON mäter alla avbrott över tre minuter, de visar på en mängd avbrott senaste året. Vissa kunder har haft så mycket som 25–30 avbrott i varierande längd.

Vad beror elavbrotten på?

Felen beror på en mängd olika faktorer. Här är de viktigaste:

  • Fel på isolatorerna i det nya regionnätet mellan Hoting och Strömsund.
  • Fel i fördelningsstationen i Hoting. Skyddsfunktioner i ställverket har inte fungerat och kopplat bort på fel nivå. Kunder har drabbats, trots att störningen inte borde ha berört dem.
  • Fel på överliggande nät.
  • Fel i lokalnätet mellan Hoting och Lövberga och Lidsjöberg.
  • Många åskoväder under sommaren 2017.
  • Hårda vindar, nedfallande träd och islast på ledningar.

Vad gör E.ON för att minska elavbrotten?

Fram till 2020 satsar E.ON en miljard kronor på att vädersäkra elnäten i Norrland genom att gräva ner en del ledningar och isolera luftledningar. Dessutom investerar bolaget 450 miljoner kronor på att förstärka regionnäten. Hela nätet ska vara vädersäkrat till 2023.

  • Ställverket i Hoting byggs om och får fler fack (brytare) under 2018.
    Det säkerställer elleveransen och gör det möjligt att mata strömmen från två håll, vilket minskar risken för avbrott. Arbetet i ställverket ska vara klart i april 2018.
  • Ringvattnet-Alanäs-Gubbhögen vädersäkras under 2018.
    Där det går grävs kabeln ner, i övrigt blir det en isolerad luftledning. E.ON ska också förbättra matningen i Norråker.
  • Ny elledning mellan Hoting och Skirsjöberget samt Västbyn och Lövberga under 2018.
    Den nya luftledningen kommer göra det möjligt att dela upp det störningsdrabbade facket i två stycken fack och därmed minska på ledningslängderna och antalet kunder samt att minska på antalet avbrott.

Hur många är det som jobbar med felavhjälpning?

I området Strömsund/Hoting/Junsele (gamla Graningeområdet) är det cirka 15 personer som arbetar med att åtgärda fel ute på fältet. De ska kunna arbeta på fyra samtidiga fel och ha etablerat kontakt med driftcentralen inom 15 minuter.

Hur ersätter E.ON de kunder som blivit drabbade av många avbrott?

E.ON införde 1 januari 2017 ett nytt kundlöfte som innebär att de varje månad följer upp vilka kunder som drabbats av mer än elva oplanerade avbrott de senaste 12 månaderna och som varat mer än tre minuter per gång. Har det hänt behöver kunden inte betala någon fast avgift för kommande månad.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

0670-161 00 (växel)

Mejla till:

Kontakta gärna

  • Richard Persson
    Chef teknik- och serviceförvaltningen, vd Jämtlandsvärme
    0670-164 16

Senast ändrad/granskad: 7 november 2017