På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Taxibil

Färdtjänst

Om du har en funktionsnedsättning som är bestående och som gör att du har svårigheter att förflytta dig själv eller att åka med allmänna kommunikationer så kan du ha rätt till färdtjänst. Resan ska ske inom kommunen. Du ansöker om färdtjänst hos kommunen.

För att få beställa färdtjänst måste du ha ett tillstånd. Har du inte det gör du en ansökan till kommunen. Normal handläggningstid för din ansökan är cirka fyra veckor.

Färdtjänst

Rätten till färdtjänst regleras i lagen (1997:736) om färdtjänst. Du som ansöker om färdtjänst ska vara folkbokförd i Strömsunds kommun och ha en funktionsnedsättning som varar längre tid än tre månader. Sekretess gäller för hela underlaget till avgiftsbeslutet.

När får du inte använda färdtjänst?

  • Om du reser på uppdrag av din arbetsgivare eller för ditt eget företag.
  • Resor som du får annan ersättning för, exempelvis sjukresor som bekostas av regionen eller resor som bekostas av försäkringsbolag.

Behöver du följeslagare på resan?

Om du behöver hjälp under resan kan du få tillstånd att ta med dig en ledsagare som får följa med kostnadsfritt. Ledsagaren får inte vara en person som själv har färdtjänst.

 

Om du kan resa själv men behöver hjälp när du kommer fram får du också ta med dig någon på resan, en medresenär. Du får då betala egenavgift även för medresenären.

Beställning av resan

Om du har möjlighet, beställ gärna resan några dagar innan du ska resa – då underlättas samordning av resorna. Tänk på att du kan beställa flera resor samtidigt.

Vad måste du tänka på när du ska resa med färdtjänst?

  • För att vara säker på att du får din resa i tid ska du beställa resan minst fyra timmar innan du ska åka.
  • Du kan beställa flera resor samtidigt.
  • Om du behöver avbeställa eller ändra en resa måste du meddela Norra Jämtlands Taxi AB så fort som möjligt.
  • Du kan göra fasta beställningar om du ska resa samma tider varje vecka, då slipper du ringa och beställa resorna varje gång. Du måste även här komma ihåg att avbeställa resor i god tid.
  • Du kan bara beställa ”enkelresor”. Det betyder att om du ska utföra ett ärende och behöver resa tur och retur så måste du beställa två resor, en resa till resmålet och en resa tillbaka.

Hur mycket kostar resan?

Du får betala en egenavgift för din resa. Avgiften betalar du kontant eller med bankkort i samband med resan.

 

Vill du hellre ha en månadsfaktura på dina resor ska du ansöka om ett kundnummer hos Norra Jämtlands Taxi AB, 0670-100 63. Fakturan är avgiftsfri.

 

Avgifter
Km-intervall
En resande
Två resande
Tre resande
0,1–10,0
52 kronor
26 kronor
21 kronor
10,1–20,0
73 kronor
42 kronor
26 kronor
20,1–50,0
104 kronor
57 kronor
37 kronor
50,1–80,0
131 kronor
68 kronor
47 kronor
80,1–120,0
167 kronor
84 kronor
57 kronor
120,1–
193 kronor
99 kronor
68 kronor

 

Kommunen indexreglerar taxan 1 januari varje år.

Klargörande kring färdtjänst och sjukresor

Du får inte använda färdtjänst för sjukresor. Sjukresor bekostas av Region Jämtland Härjedalen.

 

Nedanstående resor räknas som sjukresor:

  • Till läkarbesök, sjukvårdande behandling, röntgenundersökning och provtagning i samband med sjukdom som ombesörjs av sjukvårdshuvudman, privat vård enligt lagen om läkarvårdsersättning och sjukgymnastik samt behandling som sker enligt vårdavtal med landstingen.
  • Till Hjälpmedelscentralen om det är så att du måste närvara för att till exempel justera/anpassa/utprova handikapphjälpmedel som regionen tillhandahåller.
  • Till tandvård inom folktandvård, vid odontologisk fakultet, sjukhustandvård eller hos försäkringsansluten privat tandläkare.
  • Till habilitering (läkarvård och sjukvårdande behandling) för patienter som tillhör personkretsen inom LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
  • Till läkarbesök och läkarutlåtande vid ansökan om förtidspension, handikappersättning eller vårdbidrag. Till sjukgymnastik för avtalad träff med sjukgymnast.
  • Till bad på till exempel habiliteringen, om ”ledarledd” = sjukresa. ”Eget bad” = färdtjänst.
  • För besök hos regionens psykolog och kurator.
  • Till massage på habiliteringen.
  • För fotvård enligt remiss.

Så ansöker du om färdtjänst

  • Fyll i och skicka in blanketten som finns i rutan Relaterad information eller kontakta kundtjänst på telefon 0670-164 17.

Relaterad information

Beställ resan minst fyra timmar innan

 

När du vill resa med färdtjänst beställer du den av

 
Norra Jämtlands Taxi AB 0670-100 63

 

Helst mellan kl. 7.30–16.30.

När du beställer din resa vill de veta

  • ditt namn
  • från vilken adress din resa ska börja
  • till vilken adress du vill resa
  • vilken dag och vilken tid du vill resa.
  • om en någon reser med dig
  • om du behöver hjälp med ytterkläder eller bagage. 

När får du inte använda färdtjänst?

  • Om du reser på uppdrag av din arbetsgivare eller för ditt eget företag.
  • Resor som du får annan ersättning för, exempelvis sjukresor som bekostas av regionen eller resor som bekostas av försäkringsbolag.

Mer om skillnaden mellan färdtjänst och sjukresa

Sjukresa eller färdtjänst?

Om du är osäker på om det är en sjukresa eller färdtjänst kan du ringa Jämtlands läns sjukresetelefon 063-554 13 35 vardagar 10.00–12.00.

 

Beställ sjukresor på telefon 0771-82 00 83.

Kontakta oss

Teknik- och serviceförvaltningen

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 12 juni 2017