Lyssna på sidan Lyssna

Statlig garanti ska ge alla 10 Mbit/s

Tillgång till digitala tjänster är viktigt oavsett var i landet man bor eller arbetar. Därför har en statlig garanti införts så att alla hushåll och företag ska få möjlighet till grundläggande internet och telefoni.

Grundläggande internet och telefoni

Post- och Telestyrelsen har uppdraget att upphandla grundläggande lösning till de hushåll och företag som inte kan få internet och telefoni.

De flesta kan få bredband trådlöst – via mobilnäten eller satellit

Det är i första hand marknaden som ska erbjuda telefoni och bredband till hushåll och företag. Som enskild har man ett eget ansvar att tillgodose sitt behov av internet och telefoni.


Det är viktigt att testa olika lösningar för att hitta det som passar bäst. Det kan handla om att man behöver utrustning som förstärker mobilnätens signaler, såsom t.ex. riktantenn. De allra flesta hushåll och arbetsställen bedöms också ha fri sikt mot söder och kan därför få bredband via satellit.

Här kan du läsa mer om alternativa sätt att få bredband till din bostad eller ditt verksamhetsställe. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Här kan du läsa mer om de ersättningslösningar som Telia erbjuder när kopparnätet avvecklas. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta olika operatörer

Kontakta gärna flera operatörer och hör vad de kan erbjuda där du bor. Fråga  efter prova-på-abonnemang så att du inte blir fast i ett avtal, om det inte skulle fungera.

Tooway Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Satelit), 0176 – 20 64 00

Tele2 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.(4G), 077-225 25 25

Telenor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (4G), 020-222 222

Telia Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (4G), 020-400 800

Tre Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (4G), 020-333 333

Att ansöka om stöd från PTS

Det finns ett fåtal hushåll och företag som är belägna så att anskaffandet av telefoni och/eller en uppkoppling om 10 Mbit/s är förknippat med betydande kostnader. Det är dessa hushåll och företag som har möjlighet att vända sig till Post- och telestyrelsen för att ansöka om stöd


Innan du ansöker om att PTS ska upphandla en lösning så måste du själv ha kontaktat och provat ett antal leverantörer av telefoni och bredband.

Har du frågor om ansökan?

Kontakta PTS på 08-678 55 00, telefontiden är måndag till torsdag kl. 9.00 till 11.30 eller mejla till pts@pts.se

Fakta

Förordning (2018:20) garanterar alla 10 Mbit/s


Förordning (2018:20) om stöd för åtgärder som ger tillgång till telefoni och funktionell tillgång till internet träder ikraft den 1 mars 2018.


Hushåll och företag som saknar grundläggande internet och telefoni kan ansöka om att Post- och telestyrelsen ska upphandla en lösning .


Stöd lämnas för den del av kostnaden som överstiger 5.000 kr upp till 400.000 kr.


Kontakta PTS

För mer information om stödet, kontakta PTS på telefon 08-678 55 00. Konsument telefonen är öppen måndag till torsdag mellan klockan 9.00 och 11.30.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: