På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


LEvande ljus.

Kommunen bjöd nyligen in E.ON för att få svar på vad de tänker göra åt strömavbrotten i delar av kommunen.

Publicerad: 26 januari 2018

Nytt möte med E.ON om de återkommande strömavbrotten

Den 16 januari hade Strömsunds kommun ännu ett möte med E.ON om de återkommande elavbrotten i bland annat Lidsjöberg, Gubbhögen och Ringvattnet.
– Läget är oacceptabelt, vi vill att E.ON ska göra mer för att lösa den akuta situationen, säger Richard Persson, chef för teknik- och serviceförvaltningen.

Vad tänker E.ON göra åt de ständigt återkommande elavbrotten i delar av kommunen? Det var frågan när kommunen återigen bjöd in E.ON till möte 16 januari, senaste mötet var i oktober. På plats för att svara på frågor från tjänstemän och politiker var regionchef Lena Berglund och gruppchef Henrik Hjeltström. Även Länsstyrelsen i Jämtland deltog utifrån ett länsperspektiv på säkerhet.

”Situationen är oacceptabel”

E.ON har 9.013 kunder i Strömsunds kommun och ansvarar för stora delar av elnätet. Under senaste året har många kunder i Lövbergaområdet, Alanäset, Gubbhögen, Ringvattnet, Siljeåsen och Havsnäs drabbats av återkommande avbrott, vilket skapat mycket frustration och oro. En stabil elleverans är av stor betydelse för privatpersoner och företag i området.

 

– Vi anser att situationen är oacceptabel. Strömavbrotten påverkar människors liv mycket negativt och skapar frustration och oro. Invånarna hör av sig och frågar hur de ska kunna bo kvar i bygden med dessa problem. Nu vill vi ha svar från E.ON hur de tänker lösa den akuta situationen, säger Richard Persson, chef för teknik- och serviceförvaltningen.

Reservelverk – ingen självklar lösning

Under mötet var ett önskemål från kommunen att E.ON ska använda reservelverk vid strömavbrott för att kunderna snabbt ska få tillbaka strömmen. Tjänstemännen föreslog att reservelverken så snart som möjligt ska placeras i de mest utsatta byarna. Vid strömavbrott kan sedan E.ON sätta in extra manskap med uppgift att starta dem medan ordinarie personal börjar felsöka. E.ON ser dock inte förslaget som en självklar lösning.

 

– Det är alltid en avvägning vad som går fortast vid en felavhjälpning. Montören tillsammans med vår driftcentral gör bedömningen av metod. Elverk kommer att vara ett av alternativen, men jag kan inte lova att det blir vårt första alternativ vid varje felavhjälpning, säger gruppchefen Henrik Hjeltström.

Kommunen kräver mer förebyggande arbete

Kommunen ifrågasatte också varför E.ON inte arbetat mer förebyggande och till exempel trampat skoterspåren längs ledningarna. Den djupa snön ställer till stora problem för montörerna eftersom de har svårt att ta sig fram.

 

– Efter vårt möte har vi nu pratat ihop oss med One Nordic, vår entreprenör, om hur vi ska agera i Lövbergaområdet. Kort sagt kommer vi ha en ökad närvaro med besiktningar och åtgärder efter besiktningar. Vi har också pratat om användningen av reservelverk, vilket var en fråga på vårt möte i Strömsund, säger Henrik Hjeltström.

Säkerhetssamordnaren är kritisk

Malin Vennstrand, kommunens säkerhetssamordnare, ser allvarligt på situationen. Det kan bli fråga om fler möten framöver.

– Vår önskan är att E.ON ska arbeta förebyggande under hela året och göra mer än vad de gjort hittills för att säkerställa elleveransen till våra invånare. Vi vill ha tydligare besked kring hur de tänker lösa den akuta situationen, säger hon.

Kommunen önskar fortfarande svar

Kommunen önskar fortfarande svar från E.ON gällande vilket beslut de till sist tagit när det gäller reservelverk. Kommunen anser att det inte duger med E.ONs svar att de inte kan lova att deras första alternativ är reservelverk. Invånarna har varit utan ström tillräckligt mycket nu!

Detta har E.ON gjort

  • De stora satsningarna löper på enligt plan, men ger inga effekter än. I mars ska ställverket i Hoting vara klart vilket säkrar upp elleveransen. E.ON matar nu strömmen från två håll i det utsatta området, det gör att antalet drabbade kunder blir mer begränsat när ett strömavbrott inträffar.
  • E.ON har flugit med helikopter över alla ledningar i Norrland och upptäckte då 356 anmärkningar, till exempel träd över ledning eller nära ledningar, snö på ledningarna. De åtgärdas nu. Det minskar antalet fel i framtiden.
  • E.ON har skickat ut ett nyhetsbrev till kunderna med information om vad de gör, vad som hänt och hur de långsiktiga planerna ser ut. Fler brev kommer framöver.

Detta ska E.ON göra

  • Montörerna ska åka med skoter längs vissa delar av elledningen för att besikta, göra patrullvägar och öka närvaron i området för att förebygga fel.
  • E.ON ska se över kommunikationen för att kunna frånskilja nät från driftcentralen i Norrköping. Genom det blir felavhjälpningstiden kortare.

Läs tidigare artikel från 6 november

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

0670-161 00 (växel)

Mejla till:

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 26 januari 2018