På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Förändringar i kopparnätet

Telia har beslutat att stänga ned delar av kopparnätet för fast telefoni 31 maj 2018. Det ersätts med en telefoni- och bredbandslösning via mobilnätet. Förändringen berör ett fyrtiotal byar och cirka 900 hushåll i vår kommun.

Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt och just nu pågår ett teknikskifte runt om i Sverige. I takt med att Telia avvecklar kopparnätet fasas fast telefoni och bredband via telefonledningen ut och ersättas med modernare lösningar via mobilnätet eller fiber.

Vem ansvarar för vad?

  • Telia och andra operatörer är skyldiga att i god tid innan förändringen
    informera dig som kund.
  • Som kund är du själv ansvarig att beställa annan lösning för fast telefoni eller bredband.

Kommunen informerar

Eftersom många kommunmedborgare berörs av förändringen väljer kommunen att gå ut med information för att uppmana alla berörda att så snart som möjligt beställa och testa en ersättningslösning. Det är särskilt viktigt om du bor i ett område med dålig mobiltäckning.

 

Tips!

Be att få ”prova på” den nya lösningen med möjlighet att lämna tillbaka utrustningen om det inte skulle fungera.

Vad ska jag välja istället?

Telia erbjuder en ersättningslösning inklusive montering av yttre antenn (vid behov) till alla som berörs av kopparnätets avveckling. För att du ska omfattas av erbjudandet krävs att du har ett abonnemang för fast telefoni idag.

  •  För mer information och beställning, kontakta Telias kundtjänst för kopparnätets avveckling, 020-34 12 40 (vardagar 8.00–16.30).

 

Ett annat alternativ är att ta kontakt med Telekomguiden som är en operatörsneutral kundtjänst som kostnadsfritt ger opartisk information och rådgivning. Telekomguiden 010-130 79 00 eller via deras webbplats.

Opartisk information från Telekomguidenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad händer om den alternativa lösningen inte fungerar?

Det finns ett fåtal hushåll och företag som Telia eller något annat telebolag inte kan ge telefoni eller bredband. Om ni är en av dessa hushåll, är det viktigt att ni tar  kontakt med Post- och telestyrelsen (PTS) som kan upphandla en lösning som fungerar. 

  •  Kontakta PTS på 08-678 55 00. Konsumenttelefonen är öppen måndag till torsdag mellan klockan 9.00 och 11.30.

Fiberutbyggnad pågår

Kommunen är delägare i Servanet som bygger ut fibernät och arbetar för att nå de kommunala bredbandsmålen. Fiberutbyggnaden pågår för fullt runt om i kommunen, men tyvärr hinner vi inte fram med fiber till alla som blir berörda av teknikskiftet.

Är fiber på gång i ditt område?

Se status för fiberutbyggnaden i ditt område genom att gå in på Servanets webbplats och söka på din adress. Där kan du också lämna en intresseanmälan för fiber.

Status för fiberutbyggnad i Strömsunds kommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vilka berörs av teknikskiftet?

Följande stationsområden berörs enligt Telia av teknikskiftet. Se fiberstatus och möjlighet att lämna intresseanmälan till Servanet genom att klicka på respektive by.

Fakta

Rättighet till telefon

Enligt Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation har du rätt till telefoni till din fasta bostad eller ditt företag. Det gäller inte fritidshus eller tillfälliga bostäder.

 

Det ska vara en fungerande telefonitjänst vilket innebär att det ska gå att ringa och nå larmnumret 112.

 

Lagen är teknikneutral, vilket innebär att telefonitjänsten kan tillgodoses antingen genom ett fast eller ett trådlöst telenät.

Rättighet till bredband

Enligt Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation ska alla ha möjlighet till grundläggande Internet.

 

Lagen är teknikneutral, vilket innebär att tillgången till Internet är det viktiga, inte med vilken teknik anslutningen sker.

 

Ny förordning garanterar 10 Mbit/s

En ny förordning som börjar gälla 1 mars, 2018 garanterar 10 Mbit/s till hushåll och företag. Gäller även telefoni.  

Om det inte fungerar

Vad händer om den alternativa lösningen inte fungerar?

Det finns ett fåtal hushåll och företag som Telia eller något annat telebolag inte kan ge telefoni och bredand.

 

Dessa hushåll och företag kan ansöka om att Post- och telestyrelsen (PTS) ska upphandla en grundläggande lösning för telefoni och bredband.

Kontakta PTS
08-678 55 00

Konsumenttelefonen är öppen måndag till torsdag mellan klockan 9.00 och 11.30.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 16 april 2018