På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Förändringar i kopparnätet 2018

Telia har beslutat att avveckla delar av sitt kopparnät i vår kommun den 31 maj, 2018. Alla som berörs får information från sin operatör med erbjudande om alternativa lösningar för fast telefon och bredband. Det är viktigt ni som blir berörda av förändringen testar andra alternativ i god tid innan kopparnätet försvinner.

Teknikskifte

Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt och just nu pågår ett teknikskifte runt om i Sverige. I takt med att Telia avvecklar kopparnätet fasas fast telefoni och bredband via telefonledningen ut och ersättas med modernare lösningar via mobilnätet eller fiber.

 

Kommunen är delägare i Servanet som bygger ut fibernät och arbetar för att nå de kommunala bredbandsmålen. Det finns även lokala fiberföreningar i Västertåsjö och Görvikssjön som äger fibernät i respektive by.


Vilka byar berörs?

Följande byar berörs av teknikskiftet. Se fiberstatus och möjlighet att lämna intresseanmälan till Servanet genom att klicka på respektive by.

Fakta

Rättighet till telefon

Enligt svensk lag har du rätt till telefoni till din fasta bostad eller ditt företag. Det gäller inte fritidshus eller tillfälliga bostäder.

 

Det ska vara en fungerande telefonitjänst vilket innebär att det ska gå att ringa och nå larmnumret 112.

 

Lagen är teknikneutral, vilket innebär att telefonitjänsten kan tillgodoses antingen genom ett fast eller ett trådlöst telenät.

Rättighet till bredband

Enligt svensk lag ska alla ha möjlighet till grundläggande Internet, vilket innebär en anslutning på minst 1 Mbit/s.

 

Lagen är teknikneutral, vilket innebär att tillgången till Internet är det viktiga, inte med vilken teknik anslutningen sker.

Om det inte fungerar

Vad händer om den alternativa lösningen inte fungerar?

Det finns ett fåtal hushåll och företag som Telia eller något annat telebolag inte kan ge telefoni.

 

De kommer att erbjudas telefoni genom en operatör som Post- och telestyrelsen (PTS) upphandlar.

Kontakta PTS
08-678 55 00

Konsumenttelefonen är öppen måndag till torsdag mellan klockan 9.00 och 11.30.

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 19 december 2017