På www.stromsund.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Strömsunds kommun tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


Förberedelser i hemmet

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har gjort en film om hemmets krisberedskap. Den handlar om vad du ställs inför vid ett långvarigt strömavbrott och dina förberedelser innan.

Förbered dig genom att fundera på vad du kan behöva ha hemma vid händelse av en kris. En och samma händelse kan drabba oss olika. Det betyder att vi behöver ha olika saker hemma.

Se filmen ”Om krisen kommer”

Filmen visar hur en familj i en lägenhet drabbas av ett långt elavbrott. Filmen beskriver vad som är viktigt att tänka på, vad som är bra att ha hemma och vad du själv kan göra om du hamnar i samma situation.

 

El

Strömavbrott uppstår oftast vid stormar, åsknedslag eller som en konsekvens av andra extrema väderförhållanden. Vårt samhälle är känsligt för strömbortfall och det kan ta lång tid innan elen återställs. Förbered dig själv genom att lagra batterier och ljus i hemmet för minst tre dagars användning.

  • Ljus med öppen flamma ger värme och ljus men är en brandfara.
  • Manuella handvevade radior möjliggör mottagning av information via radio utan elektricitet.
  • Använd inte generatorer eller andra strömproducerande maskiner som är bränsledrivna inomhus. Risk för koldioxidförgiftning.
  • Använd inte ljus med öppen låga där det finns gaser. Risk för explosion.
  • Lagra batterier ljummet för att bibehålla den lagrade energin. Kyla påverkar batterier negativt.
  • Koppla ur all känslig elektronisk apparatur.
  • Lämna någon enstaka lampa påslagen, även om strömmen är borta, för att indikera när elen återställs.

Hygien

I en krissituation är det särskilt viktigt att tänka på hygienen. Smuts och dålig hygien är grogrund för smitta och sjukdomar. Förutom att du bör sköta din personliga hygien är det viktigt att du håller rent och vädrar hemma.

 

Tvättning

Även vid brist på vatten bör du tvätta ansiktet, händerna, underlivet, fötterna och armhålorna varje dag. Tvål och vatten är bäst, men behöver du hushålla med vattnet är tvättlapp och våtservetter ett bra alternativ. Försök att borsta tänderna minst en gång per dag, allra helst på kvällen. Tvätta håret åtminstone en gång i veckan.

 

Toalett

Om det är vattenavbrott kan du ändå använda toaletten, om det är tillåtet, genom att spola ned avföringen med en hink vatten. Om toaletten inte går att använda som vanligt går den ändå att använda som ett ”torrdass” om du placerar en kraftig plastpåse eller sopsäck i toalettstolen. Knyt igen efter toalettbesöket och förvara i dubbel sopsäck exempelvis på balkongen.

 

Förbandslåda

En förbandslåda med ett lämpligt innehåll bör finnas i alla hushåll. Det finns färdigutrustade förbandslådor att köpa i handeln men det går även bra att själv komponera ett lämpligt innehåll.

 

Husapotek

I ett husapotek ska du ha sådant som du vet att du kan behöva till exempel huvudvärkstabletter, nässpray, febertermometer med mera. Använder du receptbelagd viktig medicin ska du alltid försöka ha lite extra av den hemma.

Mat

Sverige har numera avvecklat de beredskapslager av livsmedel som fanns under kalla kriget. Det är nu du själv som är ansvarig för ditt eget hushålls matförsörjning om en kris skulle uppstå. Det går att klara sig väldigt länge utan mat, men blodsockret sjunker och hjärnan får inte tillräckligt med energi. Tanke- och reaktionsförmågan försämras. Effekter som irritation, oro, rastlöshet och huvudvärk är vanliga.

 

Matbehov

Vuxna behöver normalt få i sig 1.800 och 2.300 kalorier per dag för att inte förlora mer energi än vad vi tar in. Går vi under detta intag kommer vi alltså att tappa i vikt. Om man tränar behöver man givetvis mer mat.

 

Reservförråd av mat

Ha ett reservförråd med mat som räcker åt alla i hushållet i minst tre dagar men helst ännu längre. I en bristsituation är det bäst att prioritera energibehovet. De ämnen som ger energi är främst kolhydrater och fett. Torrvaror och konserver är lämpligt i hållbarhetsperspektiv om strömmen skulle sluta fungera. Konserverna går även att äta kalla men varm mat är oftast godare och är även en motivationshöjare. Du behöver då ett kök att tillaga maten på. Det finns en stor variation av friluftskök att hitta i handeln som fungerar på diverse bränslen.

 

Du kan även lära dig om vad som går att äta ur naturens skafferi. Ta reda på kursutbudet där du bor.

 

Bra saker att ha hemma

  • Friluftskök och passande bränsle.
  • Engångstallrikar och bestick (minska disken, kranvattnet kan ha försvunnit).

 

Förslag på livsmedel för en person i en vecka

  • Kött- och fiskkonserver, 1.000 gram.
  • Grönsakskonserver, 2.000 gram.
  • Ris eller pasta, 500 gram.
  • Potatismospulver, 500 gram.
  • Torkade bönor och linser (kan även groddas), 500 gram.
  • Gryn, flingor, (vetemjöl), 500 gram.
  • Hårt bröd, skorpor och kex, 1.000 gram.
  • Smör, margarin, 500 gram.
  • Soppor (pulver/burk), 500 gram.
  • Torrmjölk, 500 gram.
  • Saft eller juice, cirka 3 liter färdig.

Sömn

Vi behöver sömnen för att både kroppen och hjärnan ska få vila. Vi klarar att vara utan sömn en natt, men vi får då sämre tankeförmåga och koncentrationssvårighet, huvudvärk, yrsel och blir allmänt lättretliga. Långvarig sömnlöshet kan leda till fysiska och psykiska problem.

 

Behov av sömn

Vanligtvis behöver vi sju till åtta timmars sömn varje natt. Medan vissa klarar sig med mindre, behöver andra mer. Sömnen bör vara av god kvalitet, alltså effektiv. Faktorer som avgör sömnkvaliteten är vilken tid på dygnet du sover och hur länge du varit vaken innan.

 

Oftast vet du själv vilka förutsättningar du behöver för en god sömn men här kommer några vanliga tips:

  • Försök att varva ner ett par timmar innan läggdags.
  • Undvik att dricka kaffe, te, alkohol och alltför mycket mat några timmar innan läggdags.
  • Sovrummen bör vara svalt, mörkt och tyst.
  • Skapa rutiner, sov på regelbundna tider.
  • Motionera regelbundet.

Trygghet

De mentala förberedelserna är lika viktiga som de fysiska. Oro, osäkerhet och handlingsförlamning är effekter av att man inte känner att man har kontroll över sin egen situation. Samhällsstörningar i form av större elavbrott, störningar i vattenförsörjningen, stora bränder och stormar kan inträffa. Då är det viktigt att vi kan informera oss om läget. Lokalradion sänder viktig information i Sveriges Radio P4.

 

Behov av trygghet

Under normala förhållande när våra andra grundbehov är mättade ger våra rutiner oss en viss trygghet. Under en kris rubbas dock dessa rutiner och vi känner oss mer sårbara.

 

Förebyggande

Du kanske inte vet vad som hänt eller hur länge det kommer hålla på men ett sätt att smidigt få information är genom radion. Genom att trygga försörjningen av vatten, mat och värme redan innan en krissituation inträffar, så kommer du att känna dig mindre sårbar och kan fokusera på annat. Den största förberedelsen här är att öka din egen kunskap och bli mer medveten om vilka risker som finns till vardags och vilka kriser som kan inträffa i samhället. Även här finns kurser att gå, bland annat hos Civilförsvarsförbundet.

 

Bra att ha hemma:

  • Vev- eller batteridriven radio.
  • Batterier som passar din utrustning.
  • Viktiga telefonnummer nedskrivna.

Vatten

Förutom luft är vatten det mest grundläggande behov som människan har. Vi klarar oss några dagar helt utan vatten men innan dess kommer dock effekterna av vätskebristen att verka nedsättande på vår arbets- och tankeförmåga. Det gör oss förvirrade, frusna och såklart törstiga.

Vid ett större elavbrott kan vattentillgången försvinna på några timmar om inte reservkraften till vattenpumpar och vattenverk fungerar korrekt. Vid en smitta i vattenförsörjningen måste du koka allt vatten för att ta bort eventuella mikroorganismer, även om du hämtar vatten i en närliggande sjö eller vattendrag. Koktid enligt devisen: ”Big bubbles, no troubles.”

 

Om elspisen inte längre fungerar behöver du till exempel ett campingkök och bränsle till det. Det finns även vattenreningstabletter och filtreringsapparater att köpa i friluftsbutiker. Observera att varken reningstabletter eller kokning tar bort eventuella föroreningar från industrier eller jordbruk.

 

Behov av vatten

Om man bortser från mängden vatten till matlagning, disk, tvätt och hygien behöver en vuxen person normalt sett dricka två till tre liter vatten per dag. Vid hård ansträngning i varmt väder kan behovet tillfälligt öka till två liter per timme!

 

Förebyggande

Du vet oftast inte i förväg när vattnet kan försvinna i ledningarna. Förvara alltid vatten hemma, i rengjorda dunkar eller i PET-flaskor i frysen. Flaskorna håller även frysen kall längre tid under ett elavbrott. Dricksvatten som står svalt och mörkt håller sig minst en vecka men kan hålla sig mycket längre beroende på hur rent vattnet och förvaringskärlen är. Skriv upp datumet så vet du när du tappade upp vattnet. Se även till att det finns dunkar för vatten hemma om kommunen kör ut tankbilar och du själv måste ha något att hämta vattnet med.

 

Tips

Spara på det vatten du har och använd engångsservis för att slippa disk. Tänk på att det alltid finns vatten i toatanken.

Värme

Om elavbrottet inträffar under årets kalla månader sjunker temperaturen i hemmet fort. Eftersom de flesta inte har en egen kamin eller liknande behöver du därför hitta andra lösningar för att hålla värmen inomhus.

 

Behov av vatten

Människokroppen mår bäst av att hålla en konstant kroppstemperatur på 37 grader. Om temperaturen sjunker i kroppen börjar vi först huttra och får sänkt arbetsförmåga, senare kan vi inte ta hand om oss själva. Om temperaturen sjunker för lågt blir vi först medvetslösa och sedan avlider vi.

 

Förebyggande

Ha extra värmekällor i beredskap. Det finns små portabla kaminer som drivs med bland annat gas eller fotogen att köpa i handeln. De mer vanliga fotogenlyktorna med veke fungerar också bra. Glöm inte att skaffa en tillräcklig mängd bränsle att driva dessa med då även bränslebrist kan inträffa. Tänk dock på att kolmonoxid eller koloxid är en färg- och luktfri gas som bildas vid ofullständig förbränning. Den är mycket skadlig att andas! Ventilation är därför extra viktigt vid förbränning i slutna utrymmen! Vädra kort men rejält och ofta.

 

Använd ett specifikt rum att bo i om elavbrottet varar länge. Helst det rum som har södersol. Använd mattor eller filtar för att slippa gå på kalla golv och isolera otäta fönster. Du kan också överväga att skapa ett ”tält” inne i rummet för att hålla värmen bättre och sov samlat så att ni värmer varandra. Dra även ner persienner och gardiner på kvällen för att förhindra värmestrålningen att försvinna ut genom fönstren. Värmeljus är en bra källa till värme men tänk på brandrisken!

 

Bra att ha hemma:

  • Varma kläder.
  • Sovsäck, filtar.
  • Värmeljus, ficklampor.
  • Gasol-, fotogenkamin eller fotogenlykta plus bränsle.
  • Brandsläckare, brandfilt.
  • Ved (om du har eldstad).

Kontakta oss

Strömsunds kommun

Box 500

833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 12 januari 2017